מי גשמים מתנקזים לים, הגבעות הדרומיות (צילומים: ליאור בן דור, תושבים משפיעים במודיעין)
מי גשמים מתנקזים לים, הגבעות הדרומיות (צילומים: ליאור בן דור, תושבים משפיעים במודיעין)

תוכנית המתאר החדשה של מודיעין: טענות על היעדר בנייה ירוקה

עמותת "תושבים משפיעים במודיעין" טוענת כי תוכנית המתאר החדשה - מודיעין 2040, שנמצאת בשלבי תכנון סופיים, אינה כוללת תכנון מקיף לשמירה על הטבע וליעילות אנרגטית: "אנחנו קוראים להגן על השטחים הפתוחים"

פורסם בתאריך: 27.1.20 07:50

בעקבות שלבי האישור הסופיים של תוכנית המתאר של מודיעין לשנת 2040: פעילי איכות סביבה בעיר מבקרים אותה וטוענים כי היא לא כוללת מספיק בנייה ירוקה. בשבוע שעבר פורסם ב"כל העיר מודיעין" על התקדמות תוכנית המתאר החדשה של מודיעין, שכוללת תוספת של 43,000 יחידות דיור. התוכנית נמצאת בשלבי אישור מתקדמים וצפויה לעבור בקרוב לשלב הגשת התנגדויות הציבור.

בעמותת "תושבים משפיעים במודיעין" לא מחכים להפקדת התוכנית להתנגדויות וכבר עכשיו דורשים לבצע בה תיקונים, שלטענתם, הכרחיים. בעמותה טוענים כי התוכנית מאפשרת אפשרות של בנייה בגבעות הסובבות את מודיעין הראויות להישאר מרחבים פתוחים וטבעיים. בנוסף, טוענים בעמותה כי התכנית אינה שמה דגש על בנייה ירוקה, תשתיות של אנרגיה סולרית ועל מתן אפשרות של חלחול מי הגשמים אל מאגרי מי התהום.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין2

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


"אנחנו לא מתנגדים לתוכנית המתאר, אך עם זאת אנחנו חושבים שצריכים להכניס בה שינויים משמעותיים", אומר בשיחה עם "כל העיר מודיעין" גדעון בכר, מראשי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין". "דבר ראשון, התכנית מגדירה את הגבעות הדרומיות, שהן שטח ירוק טבעי חשוב, כ'שטח לתכנון עתידי'. המשמעות של זה היא שבכל רגע נתון יכולים לבנות על הגבעות. לכן אנחנו מבקשים שהגבעות הדרומיות, וכן השטחים האחרים המוגדרים כשטחים פתוחים כמו גבעות חרובה, רגב ושר, יקבלו מעמד סטטוטורי כגן לאומי או כשמורת טבע. זה נועד כדי שנהיה בטוחים שבסוף התוכנית הזו לא תהיה תוכנית מתאר חדשה שבה יבנו עליהן. הגבעות האלו הן הריאה הירוקה של תושבי מודיעין והחלק החשוב ביותר במסדרון האקולוגי הלאומי שעובר מצפון לדרום וממזרח למערב".


הגבעות הדרומיות במודיעין (צילום: תושבים משפיעים במודיעין)

הגבעות הדרומיות במודיעין (צילום: תושבים משפיעים במודיעין)


"נקודה נוספת: אנחנו חושבים שתוכנית המתאר לא מתייחסת מספיק טוב לאתגרים שנעמוד בפניהם בעוד 20 או 30 שנה של משבר אקלים", ממשיך וטוען בכר. "התוכנית חייבת לכלול התייחסות הרבה יותר משמעותית ויותר מחייבת להתקנה של פאנלים סולארים בכל המבנים החדשים בעיר ובמבני הציבור הקיימים. כל מבנה צריך שיהיה בו אנרגיה סולרית ככל הניתן, כולל בתי ספר ומרכזים לוגיסטיים. העירייה יכולה להפוך את האנרגיה הסולרית למקור הכנסה עבורה. התוכנית כרגע מתייחסת באופן מינימלי ובלשון רפה לאפשרות להתקין פאנלים סולארים, היא לא מחייבת. אנחנו טוענים שזה צריך להיות מחייב".


מי הנגר העילי מגיעים דרך נחל ענבה לים במקום לחלחל לאקויפר ההר (צילום: ליאור בן דור)

מי הנגר העילי מגיעים דרך נחל ענבה לים במקום לחלחל לאקויפר ההר (צילום: ליאור בן דור)


בכר ממשיך ומסביר את עמדת העמותה לגבי רמת הבנייה הירוקה של תוכנית המתאר: "אנחנו חושבים שבנייה ירוקה צריכה להיות ברמה הגבוהה ביותר. ישנו תקן הנקרא 'התקן הישראלי לבנייה ירוקה'. תוכנית המתאר קוראת לבנייה ברמה של כוכב אחד עד שניים, על פי התקן, שזו הרמה הכי נמוכה. אנחנו מבקשים לשנות את התוכנית לבנייה ירוקה ברמה הכי גבוהה של ארבעה עד חמישה כוכבים וזאת כדי למנוע זיהום ופליטת גזי חממה. בפועל זה אומר שהבזבוז האנרגטי של הבתים יהיה הרבה יותר נמוך וכך ההוצאות הכספיות ירדו. זה כולל בידוד ומערכות תפעול, כמו מעליות ומזגנים חסכוניים באנרגיה ושימוש ביותר חלונות לתאורה טבעית ולאוורור".


גדעון בכר (צילום: גדעון בכר)

גדעון בכר – חבר ארגון "תושבים משפיעים במודיעין" (צילום: גדעון בכר)


"אנחנו חושבים גם שתוכנית המתאר צריכה לאפשר יותר חלחול של מי גשמים אל מי התהום", ממשיך ומספר בכר. "לכן התוכנית צריכה לחייב שימוש במשטחים מחלחלים בכבישים, מדרכות ומגרשי חנייה וכן במרזבים המאפשרים חלחול. זה חשוב כי מודיעין נמצאת במקום מרכזי של חלחול מים אל מי התהום. כרגע בתוכנית יש התייחסות אל ניקוז המים אך לגבי חלחול אין בתוכנית יותר מאשר התייחסות מינימלית ולא מספקת. אנחנו קוראים לגורמים המופקדים על תכנון העיר להתחשב ברצון התושבים להגן על השטחים הפתוחים ורוצים לראות את מודיעין כעיר מקיימת עבור תושביה ועבור סביבתה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל כהן גינדי

    צודקים, הכל נקודות חשובות.
    לא ברור למה פאנלים סולאריים צריכים להיות הכנסה לעיריה ולא חסכון לדיירים.
    כחלק מבניית בניין- התקנת פאנלים סולאריים היא עלות זהיחה, ולאחר מכן יכולים כולם ליהנות מאנרגיה סולארית בחלק היחסי עד הקיבולת של הפאנלים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר