חדר לידה מים (צילום: דוברות שערי צדק)
חדר לידה מים (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק: מגשימים עבור כל יולדת את חלום הלידה שלה

לידת מים, חדרים מעוצבים כבית מלון, מקלחת זרמים, מוניטור אלחוטי, נוכחות רופא בכיר בכל שעות היממה וגם חדר ניתוח זמין צמוד לחדר הלידה - קבלו הצצה לחדרי הלידה החדישים בשערי צדק. ד"ר חן סלע, רופא בכיר במיילדות וסיבוכי הריון, מספר על אפשרויות הלידה השונות והחידושים בחדר הלידה

פורסם בתאריך: 24.3.21 20:57

חדרי הלידה ומחלקת יולדות במרכז הרפואי שערי צדק עברו שדרוגים מרחיקי לכת בשנים האחרונות והכל במטרה לאפשר לכל אישה חווית לידה מושלמת. ד"ר חן סלע, מנהל מחלקת יולדות ד' ורופא בכיר בתחום המיילדות, סיבוכי הריון ואולטרסאונד פורש את עיקר החידושים ויתרונותיהם.

נתחיל מהסוף – עם איזו חוויה יוצאת יולדת לאחר לידה בשערי צדק?

עם חוויה חיובית ביותר. יש יחס אישי, יש מענה לבעיות רפואיות ואישיות כאחד, ניתן מענה לרצונות היולדת בלידה, בין אם בבחירת סגנון הלידה או באפשרויות לשיכוך כאב, כשכל זה עטוף בצוות מיומן, נגיש ותומך ובחדרי לידה משודרגים – כל אלו יחד מספקים ליולדת זיכרון נעים במיוחד. בשערי צדק אנחנו שמים את היולדת במרכז ועושים ככל הניתן לאפשר לה לידה בטוחה לפי בחירתה.

ד"ר חן סלע (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר חן סלע (צילום: דוברות שערי צדק)

יש חדרי לידה מיוחדים? היום כל אישה מבקשת חדר מפנק.

יש לנו 20 חדרי לידה, למעלה ממחציתם עברו שיפוץ והתחדשות וחלקם חדשים לחלוטין ומעוצבים בהקפדה. החדרים מצוידים במקלחות עם זרמי מים מהצדדים שמדמים ג'קוזי, יש בהם מוניטור אלחוטי אשר מאפשר לאישה ללא אפידורל להיות מחוברת למוניטור ולהסתובב חופשי מבלי לשכב במיטה, במחלקה יש רופא בכיר מתחום המיילדות בכל שעות היממה כולל לילות וסופי שבוע ובנוסף קיימים חדרי ניתוח במתחם חדרי הלידה, כלומר במידה ויש מקרה שמסתבך הוא אינו מצריך מעבר של היולדת למתחם אחר. יש זמינות 24/7 של מרדימים ייעודיים לחדר הלידה. צוות חדר ניתוח ורופא נשים בכיר והיכולת להגיב היא מהירה.

מה בנוגע להקלה על כאב ועל סטרס?

בשערי צדק אנחנו קשובים לרצון של כל יולדת ולחוויית הלידה שלה. בחדרי הלידה יש אבזור שנמצא כל שעות היממה וללא תשלום נוסף. כשיולדת מתקבלת לחדר לידה צוות המיילדות יציג בפניה את מגוון אמצעי ההקלה בהתאם למצבה הרפואי. זה מתחיל באביזרים ללידה טבעית כמו כדור פיזיו או כדור בוטן (שצורתו מאורכת), שמאפשרים שינויי תנוחות וזרימה עם צירי הלידה. חלק מהחדרים מצוידים במתלים ייעודיים לתנוחות שונות המקלות על היולדת, המיילדות עברו הכשרה לגישת מיינדפולנס המאפשרת הרפייה ורוגע ליולדת. יש אפשרות גם לגישת ספינינג בייביז המקנה לאגן איזון ומאפשרת לעובר להתמקם לתנוחה אידיאלית לקראת הלידה. בנוסף טיפול ייחודי לחדר הלידה שלנו  הוא דיקור  סיני שמתבצע על ידי מדקרים בכירים עם נסיון רב ברפואה סינית, אנחנו מאפשרים דיקור סיני בחדר הלידה ובמחלקות האשפוז. הדיקור מסייע לא רק לשיכוך כאבים אלא גם לקידום הלידה ולסיוע בבעיות אחרות כגון סימפיזיוליזיס (כאבים הנגרמים בשל התרחבות האגן במהלך ההיריון) ואף מקצר את משך הלידה. יש נשים שלא יכולות או לא מעוניינות באפידורל וטכניקות אלה מקלות על הכאב.

איזה משכך כאבים הכי מבוקש?

עדיין האפידורל. אם כי המגמה היא לשמור על הגמישות המחשבתית של היולדות. אנחנו מציעים לנשים בלידה ראשונה לראות כיצד הן מתמודדות עם הכאבים וכיצד הלידה מתקדמת, ורק אז להחליט על אפידורל כן או לא. בנוסף כצעד ייחודי, בשערי צדק גם נשים שאינן בלידה פעילה והן כאובות נורא יכולות לקבל גז צחוק כבר בחדר הקבלה על מנת להקל על כאבן.

הביקוש ללידה טבעית הולך וגובר, מה מציעים בשערי צדק ליולדות המבקשות לידה טבעית?

לידה טבעית מתבצעת ללא אפידורל עם ניטור לסירוגין והיא מתקדמת בקצב שלה ללא התערבות כל עוד היולדת והעובר מרגישים טוב ומצבה הרפואי של היולדת מאפשר זאת. תיאום ציפיות מאוד חשוב בנושא זה. אנו מאפשרים ורוצים לידה טבעית למי שרוצה בכך לידה טבעית בבית חולים היא בטוחה, אם מתפתחת בעיה או שהיולדת מעוניינת באלחוש ניתן לעבור מידית ללידה יותר רפואית.

אתם מאפשרים לידת מים?

בהחלט. מחקרים מראים שלידות מים מפחיתות בצורה משמעותית את הכאב. לידת מים בשערי צדק היא יחסית חדשה כשתוך פחות משנה יילדנו כ-200 לידות מים. חשוב לציין כי לידת מים אינה מתאימה לכל אישה ויש לבחור לכך את הנשים המתאימות. אנחנו מאפשרים לידת מים רק לנשים בסיכון נמוך ורק לאחר שהאישה עוברת הערכת רופא בקבלתה לחדר לידה, כיום אנו מאפשרים זאת רק לנשים בלידה חוזרת.

הקמנו חדרי לידה מפנקים, שלווים ומאובזרים היטב ללידת מים עם בריכת מים ייעודית ללידה אשר עומדת בתקני משרד הבריאות. הכוללת כיסויי סטרילי ומים בטמפרטורה חמימה, מיילדת צמודה לטאורך כל הלידה. המיילדות שלנו עברו הכשרה ללידות מים וניתן לבצע לידה במים בכל שעות היממה כולל בשבתות וחגים.

איך אתה מסביר את השיעור הנמוך מאוד של ניתוחים קיסריים בשערי צדק לעומת הממוצע הארצי?

אנחנו מעדיפים להימנע מהתערבות כל עוד אפשר ולכוון ללידות רגילות ואכן שיעור הניתוחים הקיסריים נמוך משמעותית מהממוצע הארצי, מבלי שיש פגיעה בבטיחות ובאיכות הטיפול. היתרון שלנו הוא הניסיון המצטבר של המיילדות והרופאים, שמאפשר לנו להיות יותר סבלניים למצבים שנדמים כמובילים ללידה קיסרית ובכל זאת מאפשרים באופן בטוח לידה רגילה והתוצאה היא תקינה. מצד שני כשיש צורך אנחנו לא מהססים לנתח ולא מתפשרים בנושא ובדרך זו אנחנו מיילדים גם תאומים בלידות רגילות בשכיחות גבוהה יותר מבתי חולים בישראל.

איך אתם מתמודדים עם הקורונה במחלקת יולדות?

על מנת להפחית חרדה בקרב נשים אחרי לידה שהן מבודדות או חולות קורונה, החלטנו להכשיר מחלקה שלמה כמחלקת יולדות קורונה. שם הן מקבלות תנאים כמו יולדות רגילות בלי להשפיע על נשים אחרות ומבלי להיפרד מתינוקן. דבר נוסף שאציין הם קורסי הכנה ללידה וסיורים במחלקות היולדות שבתקופת הקורונה נערכו בזום וחזרו עכשיו למפגשים פנים אל פנים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

עבודת המיילדות נראית כוללת ומקיפה הרבה יותר מבעבר.

אני חושב שהמיילדות פה מדהימות. יש לנו בשערי צדק למעלה מ- 100 מיילדות, כשחלק לא קטן מהן צבר הרבה שעות ניסיון וזה מורגש. נפח העבודה מביא אותנו להבנה ולזיהוי מצבים שונים של נשים עוד בתחילת תהליך הלידה, להבדיל בין עיקר לטפל, בין אישה שצריכה טיפול כאן ועכשיו לבין אישה שיכולה להמתין קצת, כי יש כאן ניסיון רב של הצוות הרפואי. אני רואה גם קשר אישי מיוחד שנרקם בין היולדות למיילדות, קשר שנמשך לעיתים  אפילו אחרי הלידה.

מהו השינוי הגדול ביותר שעבר תהליך הלידה היום?

אם אני מסתכל על שינוי לאורך זמן בין תקופת ההתמחות שלי לפני כעשרים שנה לבין התהליך שיולדת עוברת אצלנו היום, ההבדל הוא עצום. היום מדברים יותר עם הנשים, מסבירים להן על האפשרויות הקיימות, מה משמעות מתן פיטוצין לזירוז לידה, מה משמעות אפידורל, במה כרוכה לידה טבעית ועוד. השיתוף של היולדת בתהליך הלידה הוא משמעותי הרבה יותר גם בשל הדי.אן.איי של שערי צדק אבל בעיקר בגלל החדשנות והתקופה שהשתנתה. כל ההתפתחויות האלה שציינתי קרו בזכות דחיפה של הנהלת המחלקה והנהלת בית החולים והם מוכיחים את עצמם.

נשמע שאתם נותנים טיפול מיילדותי מצוין, אבל במציאות אנחנו נתקלים גם בסיבוכי הריון. 

זה נכון. מחלקת הריון בסיכון של שערי צדק היא מחלקה מצוינת. במחלקה מאושפזות מדי יום כ-20 הריוניות חלקן בסיכון גבוה. כל הטיפולים העוטפים מספקים תמיכה וטיפול מקיף ביולדת ובעובר, החל ביחידת האולטרסאונד, טיפול נמרץ, הרדמה, יעוצים רפואיים מתחומים שונים ועד לפגייה המשוכללת. בית החולים עבר מהפך גדול מאוד מחדר לידה בסיסי למרכז מוביל ועם זאת הצליח לשמר את היחס האישי האינטימי בו הוא ידוע.

ובנימה אישית, אתה שמח שבחרת להתמחות במיילדות?

בוודאי, הסיפוק מאוד גדול. ללוות יולדת בהריון מורכב שמגיעה למצב של כמעט הפלה, להחליט על לידה בשבוע 36 ולהצליח, או לטפל באישה שרצתה מאוד לידה רגילה אולם עקב סיבוך התבצע לבסוף ניתוח קיסרי, אבל כשהאם והתינוק בריאים וכשהאישה מבינה כי בסופו של דבר היה זה הדבר הנכון לעשות – כל אלו הן הצלחות מרגשות ומספקות. אנחנו מלווים לעתים הריונות מורכבים ומגיעים למצבים בהם צריך בשניות להרים הילוך מאפס למאה, להזעיק מרדימים ורופאים לחדר ניתוח ובסופו של דבר יש הצלחה, אלה הם רגעים מרגשים.


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר