קרדיט תמונה: pexels
קרדיט תמונה: pexels

בעלי תיק השקעות? קבלו טיפים למקסם את התשואה

בשנים האחרונות ישנו גידול משמעותי בניהול תיקי ההשקעות, בזמן בו שהריבית היא אפסית ובהתאם גם הריבית הניתנת בתוכניות חיסכון ובפיקדונות בבנקים, לצד מחירי דיור שעולים ומאמירים, אלה מבטאים את הצורך בניהול תיקי השקעות כחלופה מובילה בדרך להגדלת החיסכון

פורסם בתאריך: 14.6.21 15:27

בשנים האחרונות המודעות הפיננסית בציבור עולה ואיתה גם מספר המשקיעים בבורסה, הן באופן עצמאי והן באמצעות ניהול תיקי השקעות. הגידול המשמעותי בניהול תיקי ההשקעות מבטא את רוח התקופה. בזמן בו הריבית היא אפסית ובהתאם גם הריבית הניתנת בתוכניות חיסכון ובפיקדונות בבנקים, לצד מחירי דיור שעולים ומאמירים, אלה מבטאים את הצורך בניהול תיקי השקעות כחלופה מובילה בדרך להגדלת החיסכון.

דמי ניהול – בין ניהול עצמי לניהול מקצועי

כיום ניתן לפתוח חשבון השקעות בגופים הפיננסיים השונים בצורה פשוטה ומהירה וחשוב להבחין בין מסחר עצמאי לניהול השקעות על ידי מנהל תיק. מסחר עצמאי, כשמו כן הוא, נעשה על ידי המשקיע עצמו הסוחר בשוקי ההון דרך חבר הבורסה בו מתנהל חשבון ההשקעות. מנגד ניהול תיקי השקעות יבוצע על ידי מנהל תיק שיקבל הרשאות לניהול חשבון ההשקעות והוא זה שיבצע את פעולות המסחר השונות בהתאם לניתוח הצרכים של המשקיע.

בין שתי השיטות מבדילים בעיקר יכולת ההתאמה האישית לצרכי הלקוח ועלויות הניהול. מטבע הדברים באם יבחר המשקיע במנהל מקצועי מטעם הגוף אזי יגבו דמי ניהול גבוהים משמעותית מאשר במקרה של מסחר וניהול עצמאי של הכספים. אולם, ניהול עצמי מחייב הבנה בסיסית לפחות של שוקי ההון והמוצרים השונים הנסחרים בו, ואינו מתחרה בפשטות הגלומה בניהול המקצועי והחיצוני.

לדמי הניהול השפעה על גודל החיסכון לאורך תקופת החיסכון, ולכן הפחתה או הקטנה של דמי הניהול תבוא לידי ביטוי בחיסכון גדול יותר באותם הביצועים לאורך התקופה. בהתאם לכך, חשוב להכיר את דמי הניהול השונים, לבקר אותם לאורך התקופה ולהפחיתם ככל הניתן. ניתן לומר כי ככל שגודל החיסכון עולה אזי בידי הלקוח קלף המיקוח מתחזק במשא ומתן להפחתת דמי הניהול המשולמים.

 

טיפ מס' 1 – החזרי מס

חשוב להכיר את מנגנון המיסוי בניהול בתיקי השקעות ולמצותו היטב. ככלל על הרווחים בתיק נדרש לשלם מס בשיעור של 25% נכון לשנת 2021. עם זאת ישנם מוצרים מסוימים בשוק ההון אשר מחויבים במיסוי נמוך של כ-15% או כ-20% אחוזים מהרווח. על כל פנים מה שחשוב להכיר הוא שבמקרה של הפסד הון, קרי השקעה בתיק ההשקעות שלא הניבה רווח אלא הפסד, אזי זכאי החוסך להחזר מס כנגד המס ששולם על הרווחים.

כיצד החזרי המס מבוצעים? במסגרת ניהול תיקי ההשקעות בתום כל שנת מס ינפיק הגוף הפיננסי בו מתנהל חשבון ההשקעות טופס מס' 867. בטופס זה יופיע סיכום של סך הרווחים וההפסדים באותה שנת ויודגש באם קיים הפסד צבור כנגד מס רווח הון ששולם ואותו ניתן להעביר לשנת המס הבאה או לחלופין לקבל עבורו החזר מס. החזר המס יעמוד על 25% מההפסד, כלומר, אם קיים הפסד בסך 1,000 ש"ח אזי החזר המס יעמוד על עד 250 ש"ח מהמס שכבר שולם עבור רווח ההון.

טיפ מס' 2 – רכיב מזומן

הקצאת נכסים בניהול תיקי השקעות היא תורה בפני עצמה שהעסיקה חוקרים ומשקיעים רבים. אחד הכללים הבסיסיים בכל הקשור להקצאת נכסים בתיק הוא שמירה על נתח מזומן במסגרת ניהול תיק ההשקעות. הצורך ברכיב מזומן נזיל מהווה כלי חשוב שניהול תיקי ההשקעות במיוחד בתקופות משבר וירידות מחירים של הנכסים הפיננסיים בשוקי ההון. לדוגמה, בשיא משבר הקורונה בשוקי ההון בחודש מארס 2020, משקיעים רבים מימוש נכסים בשוק ההון בעקבות הפאניקה וירידות המחירים.

משקיעים ששמרו על נתח מזומן בתיק וראו את הפוטנציאל שבירידת המחירים רכשו נכסים, ותוך מספר בודד של חודשים מקסמו את התשואה בתיק ההשקעות שלהם. ובאופן כללי, שמירה על רכיב מזומן בתיק מספקת למשקיע אורח רוח שבכוחו למנוע מימוש של נכסים במחירי הפסד במקרה של צורך בנזילות כספית או של פחד בעתות משבר.

סיכום

ניהול תיקי השקעות מאפשר לחוסך ולמשקיע להגדיל את הונו לאורך זמן במיוחד בתקופה של אלטרנטיבות השקעה חלשות בסביבה של ריבית אפסית ובתקופת שיא של מחירי נדל"ן. על מנת למצות ולמקסם את התשואה הפוטנציאלית בתיק ההשקעות, חשוב לשים לב לדמי הניהול הנגבים אך בעיקר לממש כדין את מנגנון החזרי המס לצד שמירה על נתח מזומן בתיק ההשקעות, המאפשר ניהול שקול וקנייה בעתות משבר בשווקים בהם מחירי הנכסים יורדים.

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר