צבוע מפוספס (צילום: דורון אלפיה)
צבוע מפוספס (צילום: דורון אלפיה)

סיבה לבהלה? צבועים סמוך לבתי מגורים בעיר

על רקע התפרצות מחלת הכלבת בצפון, תושבים חוששים מהצבועים, שמסתובבים בלילות בקרבת בתי מגורים. עמיר בלבן, מהחברה להגנת הטבע, מרגיע: "אין תיעוד של תקיפות על ידי צבוע בארץ, מדובר בחיה שחוששת מבני האדם"

פורסם בתאריך: 11.1.18 13:31

בעקבות התפרצות מחלת הכלבת בצפון הארץ, נרשמת בהלה בקרב חלק מתושבי מודיעין מכבים רעות, שהבחינו בצבועים בפאתי העיר. תושבים פרסמו לאחרונה פוסטים בפייסבוק, וקראו להפעיל לחץ על הרשויות, להחזיר את הצבועים למקומם הטבעי. עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מדגיש ואומר השבוע בשיחה עם "כל העיר" כי הצבוע המפוספס נמצא במקומו הטבעי – הרי ירושלים ובשפלת יהודה ואין צורך לחשוש ממנו.

"צבוע מפוספס הוא בעל חיים ביישן למדי, פעיל בלילה, חי בבדידות או במשפחות קטנות", מסביר בלבן. "בדרך כלל הוא חי במשך היום בסביבת המאורה שלו, אוהב מאוד להיות מתחת לאדמה, בתוך מערות במשך היום ובלילה הוא יוצא לאכול פגרים שזה עיקר מזונו. הוא הטורף הכי גדול שנשאר לנו בארץ".

 

עמיר בלבן (צילום: אמיל סלמן)

עמיר בלבן (צילום: אמיל סלמן)

בלבן מספר כי "בשנים האחרונות יש יותר ויותר תצפיות של צבועים באזורים כפריים ובשולי ערים. הסיבה היא ככל הנראה שיש זמינות מזון גבוהה בתוך העיר כדוגמת פחי אשפה נגישים וקערות מזון של חיות בית שמונחות בחצרות. לצבועים יש חוש ריח מאוד מפותח, והם יכולים להריח ממרחק רב מאוד והם נמשכים למקורות המזון האלה".

"צבועים ניזונים בעיקר מפגרים, אבל אם יש אוכל זמין לחיות בית בחוץ, הם יבואו לאכול אותו", מדגיש בלבן. "נושא האכלת חיות מחוץ לבית הוא נושא מאוד בעייתי, בעיקר ביישובים הכפריים. יש על כך דיווחים מאזור עמק חפר, מודיעין, ראש העין. בדרך כלל באזורים הפרבריים של הערים האלה או יישובים חקלאיים. חשוב לציין כי אין תיעוד של תקיפות על ידי צבוע בארץ, מדובר בחיה שחוששת מבני האדם".


Notice: הפונקציה wp_get_loading_optimization_attributes נקרא בצורה לא תקינה. An image should not be lazy-loaded and marked as high priority at the same time. למידע נוסף כנסו לניפוי תקלות בוורדפרס. (הודעה זו נוספה בגרסה 6.3.0.) in /home/kolhairmodiin/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031

 

מה לעשות אם רואים צבוע?
"הכללים, בעיקר בימים אלה שבצפון משתוללת כלבת, לא לגשת ולא ליצור מגע עם אף חיית בר, קל וחומר עם צבוע מפוספס. אם החיה מתקרבת, להתרחק, לעשות רעש, להיכנס למקום מוגן, וליידע את הרשויות. בערים זה השירות הווטרינרי, בכפר פקחי רשות הטבע והגנים. הדגש הוא לא להיבהל, לא להתעמת ולא לייצר מגע וקרבה. צבוע מפוספס זה המין היחידי של צבועים בארץ. זה צבוע שתמיד חי בקרבת האדם. יזאת חיה שמוכרת הרבה מאוד שנים והיא מלווה עדרים, רועים. יש לה תדמית שלילית, אבל היא נושאת תפקיד מאוד חשוב במערכת האקולוגית. העובדה שהיא מחסלת ואוכלת נבלות, מצמצם את הסיכוי להתפרצות מחלות, היא הסניטר של הטבע, או 'האוטו זבל' של הטבע. חשוב לציין שגם סביב ירושלים יש צבועים. הם נצפים דרך קבע בפארק ירושלים, במצפה נפתוח וברכס לבן, סביב מודיעין, בית שמש וצור הדסה.יש תצפיות קבועות של צבועים בכל האזורים האלה ולא להיכנס לבהלה".

צבוע מפוספס (צילום: דורון אלפיה)

צבוע מפוספס (צילום: דורון אלפיה)

בעיריית מודיעין מכבים רעות מוסרים ל"כל העיר מודיעין" כי "הצבוע המפוספס, שנמצא באזור מודיעין מזה שנים רבות, הינו חיה מוגנת, שלא ניתן לפגוע בה או להעביר אותה ממקום המחייה שלה. עם זאת, העירייה עדכנה את רשות הטבע והגנים, האמונה על שמירת בע"ח בשטחים הפתוחים על הימצאותם של מספר צבועים בודדים באזור מודיעין. יש לציין כי הצבוע ידוע כחיה האוכלת פגרים ושאריות מזון, ולא ידוע על מקרה בארץ שבו צבוע מסוג זה תקף אדם. במקרה ונפגשים עם הצבוע יש להימנע ממגע עם בעל החיים כמו כן חל איסור על האכלת חיות הבר וזאת על מנת להשאירן מחוץ לתחום העיר. על מנת למנוע כניסת הצבועים לשטחי מגורים מומלץ לשמור על פחי אשפה סגורים ולא להשאיר אוכל בשטח ציבורי. יש לציין, כי עובדי השירות הווטרינרי מפזרים חיסונים אוראליים כנגד מחלת כלבת בשטחים הפתוחים מסביב למודיעין מכבים רעות".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת
  1. אנונימי

    ראיתי צבוע בתוך העיר על הגבעה ליד שבט אופק שהיא מסלול קבוע לחניכים וחברי השכבה הבוגרת כדי להגיע לשבט, וזה דיי מלחיץ גם אם הוא לא יפדע בי אם אני יתקרב זה מפחיד שאין לך ברירה להתקרב האם הרשויות עומדות לעשות עם זה משהו או שאנחנו ניאלץ להתמודד עם המצב?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר