חשיפת המצודה הרומית בגבעת התיתורה
חשיפת המצודה הרומית בגבעת התיתורה

גבעת התיתורה בפארק מודיעין: נחשפו יסודות של מצודה רומית

היסודות נחשפו לצד שלל ממצאים נוספים - כלי חרס, מטבעות וכלי זכוכית

פורסם בתאריך: 12.12.17 09:25

באחרונה הסתיימו החפירות הארכיאולוגיות בגבעת התיתורה, מזרחית לשכונת הפרחים בעיר, והן חשפו אוצרות חדשים ומרתקים. גולת הכותרת של עבודות החפירה במקום היא חשיפת יסודות של מצודה מהתקופה הרומית, שעיקרה בניית גזית מונומנטלית. השרידים נמצאו מצפון וממערב למצודת התיתורה. המצודה התגלתה ביום שישי שעבר, ביום חפירות שבו השתתפו אנשי קהילה מתנדבת – מרביתם תושבי מודיעין-מכבים-רעות. עוד נמצאו במקום כלי חרס, מטבעות וכלי זכוכית.


ראשי חץ מימי הביניים שנמצאו בגבעת התיתורה על ידי הארכיאולוג שחר קריספין

ראשי חץ מימי הביניים שנמצאו בגבעת התיתורה על ידי הארכיאולוג שחר קריספין


השתייכותה של המצודה לתקופה הרומית מעידה על יישוב חשוב מאוד שפעל על הגבעה לפני כ-2,000 שנה. זוהי תרומה משמעותית למדע, המחפש כל העת אחר שרידים המשתייכים לתקופה כה חשובה בתולדות הארץ.

במקביל לחפירות אשר חשפו את יסודות המצודה, השתתפו תלמידים מ-22 כיתות ד מבתי הספר בעיר בעבודות חפירה נוספות, ממזרח למצודה, אשר התמקדו בארבעה ריבועי חפירה. התלמידים הצליחו למצוא שלל מרתק של כלי חרס רבים, כלי זכוכית, מטבעות עתיקים, תכשיטים וכלי עבודה ממתכת. לדברי אברהם טנדלר, מנהל החפירות באתר מטעם רשות העתיקות, ממצאים אלו משתייכים לתקופה הממלוכית, לפני כ-700 שנה.


חרוז זכוכית ונציאנית מימי הביניים שנמצא על ידי תלמידי בית הספר עמית

חרוז זכוכית ונציאנית מימי הביניים שנמצא על ידי תלמידי בית הספר עמית


ביום רביעי, 20.12, במסגרת 'כנס מורשת' ה-14 אשר יעסוק במחקרים מעניינים על הגיאוגרפיה, ההיסטוריה והארכיאולוגיה של ימי החשמונאים ועל מורשתה של מודיעין, ייערך סיור מיוחד על גבעת התיתורה. בסיור, שאותו ידריך מנהל החפירות טנדלר, ייחשפו הממצאים החדשים מימי החפירות. הסעה לגבעה תעמוד לרשות המשתתפים בכנס.

.


Notice: הפונקציה wp_get_loading_optimization_attributes נקרא בצורה לא תקינה. An image should not be lazy-loaded and marked as high priority at the same time. למידע נוסף כנסו לניפוי תקלות בוורדפרס. (הודעה זו נוספה בגרסה 6.3.0.) in /home/kolhairmodiin/public_html/wp-includes/functions.php on line 6031

החפירות הארכיאולוגיות צפויות להתחדש בעונת האביב, בהשתתפות תלמידי העיר ומתנדבים. מטרתו של הפרויקט, מטעם רשות העתיקות ובשיתוף עיריית מודיעין-מכבים-רעות, הינה שימור נכסי העבר, בין אם אלה שרידים רוחניים ובין אם חומריים. הפרויקט מתחבר לתוכנית העירונית 'זהות ומקום', שמטרתה, בין היתר, ביסוס הזהות היהודית-ישראלית וחיזוק תחושת השייכות של בני הנוער לעיר ולמורשתה.

חשיפת המצודה הרומית בגבעת התיתורה

חשיפת המצודה הרומית בגבעת התיתורה

חבר המועצה, שמעון גואטה, מחזיק תיק מורשת בעירייה: "הממצאים החדשים, ובראשם גילויה של המצודה הרומית, ממחישים באופן המעצים ביותר את מורשתנו המפוארת החשובה. אני מזמין את התושבים היקרים ליהנות מיום מחקרי מרתק על אודות ההיסטוריה של מודיעין והעם היהודי, במסגרת כנס המורשת".

ההשתתפות בכנס אינה כרוכה בתשלום, אך מותנית בהרשמה מראש במרכז הרב-תחומי, בטלפון: 08-6210274

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר