הרב רפי פוירשטיין (צילום: אלי איתקין)
הרב רפי פוירשטיין (צילום: אלי איתקין)

"תיקון ליל שבועות זה מנהג מדהים, אבל לנוכח הקורונה נעדיף את קדושת החיים"

הרב רפי פוירשטיין, מראשי ארגון 'צהר', בשיחה עם "כל העיר מודיעין" על תיקוני ליל שבועות בעידן הקורונה והזום

פורסם בתאריך: 28.5.20 14:16

תיקוני ליל שבועות כבר הפכו למסורת רבת שנים ובעיקר רבת משתתפים. מדי שנה, בלילה שלפני ערב שבועות היו נערכים ברחבי העיר עשרות ואולי אף מאות תיקונים. חלקם דתיים, חלקם מסורתיים וחלקם תרבותיים. המשותף לכולם – השיח סביב סבלנות וסובלנות ברוח התורה.

השנה, בשל מגבלות הקורונה (שאמנם פחתו משמעותית אך הן עדיין כאן), רבים מהתיקונים הללו בוטלו או נערכו באופן שונה – באמצעים דיגיטליים-וירטואליים כגון רשת האינטרנט, זום וכו'.

בשיחה עם "כל העיר" מספר הרב רפי פוירשטיין, מראשי ארגון "צהר" ורב קהילה בשכונת הר נוף בירושלים, על התוכניות שלו לתיקוני ליל שבועות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר מודיעין3"

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


"השנה, נוכח הקורונה, אני לא אערוך את תיקון ליל שבועות בבית הכנסת שלי", אומר הרב פוירשטיין ומסביר: "לשבת לילה שלם בחלל סגור וללמוד לא נראה לי תואם את רוח ההמלצות. התיקון הוא מנהג מדהים אבל לנוכח הקורונה נעדיף את קדושת החיים כי כך מצווה עלינו ההלכה, שהיא עדיפה על התיקון עם כמה שהוא מדהים".

הרב פוירשטיין מספר כי "תיקון ליל שבועות זה מנהג מדהים – מעין פסטיבל כזה של לימוד תורה, ירושלים ערה בלילה הזה, ובתי הכנסת פתוחים כל הלילה, אנשים מסתובבים ברחובות, ושיעורים מסביב לשעון. הדבר שהכי ריגש אותי בכל שנה מחדש זה לראות את הציבור נוהר לכותל המערבי סביב 3-2 לפנות בוקר. בשנים עברו היו בכותל עשרות אלפי אנשים. זה לילה לבן כזה, לילה של תורה ומאוד מרגש. ולרות זאת – חובת שמירת הבריאות היא חובה אזרחית אבל היא גם חובה דתית. לכן אצלנו בקהילה אנחנו מחמירים. זו גם הסיבה שהותרו תפילות בכפוף להנחיות וגם אצלנו הם נערכים בצמצום. תיקון ליל שבועות הוא אולי מנהג מדהים, אבל הוא לא הלכה ובוודאי שהוא נדחה מפני קדושת החיים. אני ממליץ לכל קהילה השנה לא לקיים את זה. אנחנו נעשה שיעורי זום לפני ואחרי, במהלך שבועות אי אפשר להשתמש בזום כי חשמל, טכנולוגיה, ולכן השנה כל אחד ילמד בביתו או בגינתו".

כזכור, הרב פוירשטיין (וארגון צהר בכלל) היה מבין הראשונים שקרא לסגור את בתי הכנסת בשל התפרצות הקורונה. את בית הכנסת של הקהילה שלו בהר נוף הוא סגר כבר אחרי פורים ואף ארגן עשרות רבנים מהציונות הדתית שקראו לציבור להתפלל ביחידות. מעבר לכך, הרב פוירשטיין עדיין לא פתח את בית הכנסת של הקהילה שלו בהר נוף, וזאת למרות שניתן אישור לפתוח את בתי הכנסת תחת מגבלות.

"אנחנו באמת עוברים טלטלה בחודשים האחרונים", מציין הרב פוירשטיין. "הנושא של קודם כל החובה האזרחית וגם ההלכה שמעדיפה את קדושת החיים בלבל הרבה מאוד אנשים. כן להתפלל במניין, כן ללכת לבית כנסת, והיה צריך להזכיר להם שבסוף ההלכה הכי חשובה היא שמירת על החיים. אבל לפתע ההלכה תפסה אותנו בניגוד לאינטונציות ולרגש שאומר בוא נחזור לבית הכנסת ולקהילה. אנשים אומרים לי פתחו את הקניונים, פתחו את הבריכות – למה לא בתי כנסת?' ואני אומר לא, כי אנחנו אנשי הלכה והיא מחייבת לשמור על החיים. זה שיעור מאלף לכולנו, על תיעדוף שההלכה עושה בין ערכים – את החיים היא שמה למעלה. זה מדהים לראות כמה יהדות שמחברת את האדם לאלוהיו אומרת קודם כל הוא רוצה שתחיו".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר