עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון והשבוע (צילומים: אמרי ונדל, מיכל ציון)
עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון והשבוע (צילומים: אמרי ונדל, מיכל ציון)

יער מכבים שוב בסכנה: תושבי מודיעין נאבקים למנוע את כריתת העצים

המאבק על שמירת יער מכבים מתחדש - תושבים ופעילי סביבה מתנגדים לעבודות התשתית של חברת מקורות במתחם להנחת קו מים חדש, וחוששים מכריתת 105 עצים: "האם זו 'המתנה' שתושבי העיר מקבלים לט"ו בשבט?"

פורסם בתאריך: 7.2.20 07:33

המאבק מהקיץ הקודם מתחדש: פעילי איכות הסביבה במודיעין מחדשים את המאבק למנוע כריתת 105 עצים מיער מכבים הסמוך למודיעין. פעילי הסביבה מגייסים את תושבי העיר לחתימה על ערר שמתנגד לרישיון כריתת העצים. התוכנית לכריתת העצים הינה חלק מתוכנית של חברת מקורות להנחת צינור מים ענק, שיעבור מתחת לפני השטח של יער מכבים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


הודעה שפרסמה השבוע חברת מקורות, מיידעת את הציבור כי ניתן לחברה רישיון כריתת עצים ביער מכבים. תוכנית זו של מקורות נמצאת בהליכי תכנון כבר מספר שנים, כאשר גם בשנה שעברה נערך מאבק, של פעילי סביבה, למניעת כריתת עצי היער. בחודש אוגוסט האחרון נחלו פעילי הסביבה ניצחון כאשר התוכנית הקודמת, שכללה כריתת 112 עצים, נדחתה על ידי פקיד היערות הראשי של קק"ל. הפקיד קבע כי תוואי הצינור צריך להשתנות, הוא אכן שונה, וכולל כריתת שבע עצים פחות.


עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון (צילום: אמרי ונדל)

עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון (צילום: אמרי ונדל)


בפוסט שכתב אחד ממובילי המאבק, דני רוזנפלד, נכתב כי "לכבוד ט"ו בשבט חברת מקורות ארגנה לנו במחשכים מתנה בדמות רשיון נוסף לכריתת עצים שיגרום להרס היער. מקורות ממשיכה להתעקש להטמין את ה-'מגה צינורות' דווקא על חשבון יער מכבים, ואנחנו מרימים מחדש את המאבק להצלת היער והפנינה האקולוגית הנדירה שלנו".

"יער מכבים הוא פנינה בסדר גודל ארצי, הוא חלק מהמסדרון האקולוגי של ישראל" אומר רוזנפלד בשיחה עם "כל העיר מודיעין". "היער מהווה בית גידול ליונקים, זוחלים, בעלי כנף ועצים – יש חיים אורגניים שלמים בתוך היער. הנחת צינורות מים מבורכת כל עוד אנחנו לא הורסים ערכי טבע נדירים כשיש לנו חלופות אחרות".


חידוש העבודות ביער השבוע (צילום: מיכל ציון)

חידוש העבודות ביער השבוע (צילום: מיכל ציון)


"לפני שנה חברת מקורות נכנסה ליער מכבים ללא התרים" ממשיך ואומר רוזנפלד. "המהלך נמנע בעקבות התנגדות התושבים. עכשיו הוגשה בקשה חדשה לכריתה, קק"ל אישרה את התכנית כ"חותמת גומי". אנחנו לומדים את זה משפטית ונגיש עררים. נעשה שוב את אותו הדבר – נהדוף אותם, זאת חברת תשתיות דורסנית כמו עוד חברות נוספות".

רוזנפלד ממשיך ומסביר כי כמות העצים שתפגע גבוהה גבוהה הרבה יותר מ-105: "לפי התכנית, מקורות הולכת לפגוע ב-500 עצים מתוך 5,000-6,000 ביער. הם לא מסמנים את כל העצים שנמצאים על ציר העבודות. בערר הקודם, משנה שעברה, הוכחנו שמקורות מתייחסים רק לחלק מהעצים שבהם הם פוגעים, ובפועל מספר העצים שהיו יכולים להיפגע קרוב יותר ל-1,000".


חידוש העבודות ביער השבוע (צילום: מיכל ציון)

חידוש העבודות ביער השבוע (צילום: מיכל ציון)


כל העיר מודיעין" פנה גם אל 'עמותת תושבים משפיעים במודיעין' שמסרה כי היא "מביעה התנגדות נחרצת לכוונת חברת מקורות לכרות מספר ניכר של עצים ביער מכבים, וקוראת לה לחזור בה מהחלטתה תוך בחינת אפשרויות נוספות להעברת צינור המים. מקוממת במיוחד העובדה שההודעה על הכוונה לעשות זאת מגיעה בסמיכות תאריכים לחג האילנות, ט"ו בשבט. במקום חג נטיעות עצים יש חג כריתת עצים. האם זו 'המתנה' שתושבי העיר מקבלים לט"ו בשבט? אנו מביעים את תמיכתנו המלאה בוועד הפעולה להצלת יער מכבים וקוראים לתושבי העיר להצטרף להגנת היער".

"כל העיר מודיעין" פנה אל חברת מקורות שמסרה כי "הפרויקט האמור מתחבר למערכת המים החמישית לירושלים – פרויקט תשתית לאומי שאושר על ידי ממשלת ישראל – במטרה לספק מים לציר הצפוני ולאפשר עמידה בכל יעדי אספקת המים לירושלים והסביבה. קווי אספקת המים בקוטר 1.6 מטרים אושרו ברשות המים במסגרת תכנית תגבור אספקת מים ואמינות המערכת לאספקת המים. הקווים הינם חלק משמעותי מחיבור מערכת המים החמישית לירושלים לציר הצפוני, דרך מבוא חורון, מודיעין-מכבים-רעות ועד בריכות נאות הפסגה במודיעין עילית. כחלק מהתפיסה הסביבתית בוצעה במסגרת תכנון הקווים, בדיקת חלופות בשיתוף נציגי העירייה, קרן קיימת לישראל ורשות הטבע והגנים. רק לאחר בדיקת כל החלופות  נבחר התוואי הנוכחי בקצה היער במטרה, כאמור, למזער עד כמה שניתן את הפגיעה ביער".


עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון (צילום: אמרי ונדל)

עבודות הנחת הצנורות בקיץ האחרון (צילום: אמרי ונדל)


חברת מקורות מוסיפה כי "טרם ההחלטה על התוואי בוצע סקר עצים נרחב אשר אושר על ידי העירייה, פקיד היערות ורשות הטבע והגנים. מתוך 400 עצים שנסקרו –  105 עצים מיועדים לכריתה, 7 עצים להעתקה ו-388 עצים לשימור. העבודה על קו המים בתחום מודיעין מכבים החלה במהלך קיץ 2019 והושעתה לאור ביטול רישיון הכריתה, מקורות בשיתוף קרן קיימת לישראל עדכנה את תכנית הקו במטרה למזער את הפגיעה בעצים. חשוב להדגיש כי העצים שמיועדים לכריתה הינם אך ורק בתוואי הנחת הצנרת. לא צפויה כריתת עצים בשטחי אחסון עודפי עפר או מעבר כלי רכב. בתום הנחת הקווים יבוצע שיקום נופי וסביבתי בתוואי, זאת בהתאם לתוכנית השיקום ובהתאם למדיניות הסביבתית עליה מקפידה 'מקורות' ומתוקף ניסיונה הרב בתחום. חשוב לציין כי על מנת לעמוד ביעדי אספקת המים לעיר מודיעין והסביבה, כמו גם לשמור על אמינות האספקה, חשוב להימנע מכל עיכוב בביצוע הקווים המתוכננים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר