(צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)
(צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

הטיול לסופ"ש במודיעין: אחד מבתי הכנסת העתיקים בארץ נמצא בפאתי שכונת מוריה

בית הכנסת באום אל עומדאן הוא אחד מהקדומים ביותר שהתגלו עד כה בישראל, באתר נחשפו ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הפרסית, מהתקופה ההלניסטית ומימי מרד החשמונאים. סופ"ש נעים

פורסם בתאריך: 17.1.20 02:00

בהמשך להמלצת הטיול בשבוע שעבר בגבעת שר – לא רחוק שם, בפאתי שכונת מוריה, ישנו אתר ארכיאולוגי "אום אל עומדן". באתר ישנם ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הפרסית מהמאה החמישית ועד למאה השלישית לפני הספירה, מהתקופה ההלניסטית מהמאה השלישית ועד למאה השנייה לפני הספירה ושרידים מהמאה הראשונה ועד לתחילתה של המאה השנייה. כמו כן, ישנם באתר ממצאים מימי מרד החשמונאים. באתר ישנו בית כנסת, מהעתיקים בארץ, ומקווה טהרה. בנוסף, שלוש מערכות קבורה נחשפו באתר, לצד חותם אבן שעליו כתובת בארמית מתקופת  המרד הגדול.

אביטל יוגב, מנהלת קהילת מודיעין והסביבה של החברה להגנת הטבע, מספרת בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "בית הכנסת באום אל עומדאן הוא אחד מבתי הכנסת הקדומים ביותר שהתגלו עד כה בישראל. מבנה בית הכנסת דומה מבחינת הבנייה והתכנון לבתי הכנסת שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות בגמלא, במצדה ובהרודיון, אך הוא קדום להם".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין2

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


"כחלק מההכנות לסלילת כביש שדרות החשמונאים, נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות על ידי רשות העתיקות ונחשפו שרידים מהתקופה הפרסית, ההלניסטית, הרומית, הביזנטית והאסלמית הקדומה", מציינת יוגב. "במקום נחשפו שרידי יישוב ובו סמטה מרכזית ומשני צדדיה מבני מגורים ומבנה ציבור שזוהה כבית כנסת. האתר עבר שימור והסדרה והוא מציג רובע מהחיים של היישוב היהודי מתקופת החשמונאים".


מערכת הובלת המים באתר (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

מערכת הובלת המים באתר (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


השרידים שנמצאו כוללים את המבנה המרכזי של בית הכנסת, חדרים בעלי חצרות גדולות, בורות מים, בתי בד לשימוש עצמי ומתקנים לייצור חקלאי. על רצפת בית הכנסת התגלו שרידי טיח צבעוני המעידים כי קירותיו היו מכוסים בטיח בגווני אדום, כתום ולבן. סימני שריפה וממצאי קרמיקה ומטבעות שנתגלו במקום, מעידים כי בית הכנסת נשרף בתחילת המאה השנייה לספירה, כנראה במהלך מרד בר כוכבא. בבית הכנסת נתגלו ארבעה ספסלים סביב האולם המרכזי ושתי שורות של ארבעה עמודים בכל צד. סמוך לבית הכנסת נחשפה חצר גדולה וממנה יציאות למערכת מסתור מן המאה השנייה לספירה. לממצאים אלו מתקופת בית שני ערך ארכיאולוגי ותרבותי ברמה הלאומית.


מדרגות הכניסה למקווה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

מדרגות הכניסה למקווה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


איך מגיעים למקום? מחנים את הרכב בחניון המרווח של אום אל עומדן ברחוב ראובן. יורדים למטה לאורך השביל לפי השילוט.

באזור יש לא רק היסטוריה מרתקת אלא גם מגוון צמחים. יוגב מפרטת כי "באתר ישנה חורשה נטועה של זיתים, חרובים ועצי שקד. משני צדי המבנה העתיק צמחיית שיחים הכוללת אשחר ארץ-ישראלי, טיון דביק, אזוב מצוי ועצי לבנה. רצוי לשלב עם ביקור בגבעת שר שמעבר לכביש".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר