הרב דוד סתיו, בית כנסת (צילומים: יח"צ, גיל מגן-כהן)
הרב דוד סתיו, בית כנסת (צילומים: יח"צ, גיל מגן-כהן)

הרב דוד סתיו: "כולם זקוקים לחשבון נפש"

לקראת יום הכיפורים במודיעין - שיחה על סליחות עם הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר: "כל עבירה בין אדם לחברו היא עבירה כפולה - גם לאלוקים וגם לאדם"

פורסם בתאריך: 8.10.19 06:48

היום, שלישי, 8.10, ט' בתשרי, יחל ערב יום הכיפורים שיסתיים ביום למחרת, רביעי, 9.10, י' בתשרי. בשיחה עם "כל העיר מודיעין" מסביר הרב דוד סתיו יו"ר ארגון צהר, כי "יום הכיפורים בזיכרון הקולקטיבי של עמנו הוא היום בו סלח הבעל האוהב והמטיב לרעייתו שבגדה בו בכפיות טובה נוראה. עם שזה עתה יצא ממצרים והתבקש רק דבר אחד – לא להשתחוות לפסלים ולמסכות, ולא די שהשתחווה אלא אף אמר בקול גדול 'אלה אלו-היך אשר הוציאוך מארץ מצרים'. למרות הבגידה הנוראה אלוקים סלח לעמו ביום הכיפורים ומאז הוא נחשב כיום סליחה וכפרה על העוונות החמורים ביותר".

הרב סתיו נשוי לאביבה ואב לתשעה ילדים. הוא נולד בירושלים ומשמש כיום כרב היישוב שהם. בין השאר הוא למד בישיבת בני עקיבא נתיב מאיר ובישיבת מרכז הרב בקרית משה. הוא שירת בחיל השריון בצה"ל במסגרת הסדר, והחל משנת 1986 שימש רב בישיבת אור עציון ורב המושב בני דרום. ב-1998 ייסד הרב סתיו יחד עם הרב יובל שרלו והרב שי פירון את ישיבת אורות שאול. באותה שנה הוא היה רב בית הספר לקולנוע "מעלה", שפועל בירושלים. הרב סתיו הקים את ארגון צהר וכבר למעלה מעשור הוא בתפקיד יו"ר הארגון. למעשה, הרב סתיו, שהוסמך לרבנות על ידי הרב אברהם שפירא, ניהל מאבק למנוע מארגון צהר להשיא זוגות. לפני 11 שנה הוא התמודד בבחירות לרב הראשי לישראל, אך לא נבחר. בארבע השנים האחרונות הוא משמש כיו"ר עמית במוסדות אור תורה סטון.

הרב סתיו הוא בעל אישיות מיוחדת שנחשב כבעל גישה ליברלית מבחינה הלכתית. בשיחה עם "כל העיר מודיעין" מסביר הרב סתיו על ההבדל התפיסתי שבין ראש השנה לבין יום הכיפורים. "בראש השנה אני הסכמתי שאני רוצה להתחיל מחדש את הקשר ביני לאלוקי", הוא אומר. "בראש השנה המלכתי את אלוקים על עצמי. ביום כיפור הוא אמר לי שהוא נכון לקבלני חזרה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם


באיזו דרך נוכל לשבור את שגרת היום יום לעשיית מעשים טובים ורוחניים?
"אני נוהג לצטט קטע מהספר 'לחיות ולאהוב', של הסופר האמריקאי ד"ר ליאו בוסקאליה – 'בכל יום אדם צריך לוודא שילמד משהו חדש על החיים ולהעלות חיוך ושמחה אצל מי שזקוק לה'".

מדוע חלק משמעותי בתפילות יום הכיפור מעניק משמעות וחשיבות לשיפור ותיקון היחסים בין האדם לחברו?
"כל עבירה בין אדם לחברו היא עבירה כפולה – גם לאלוקים וגם לאדם. אלוקים יכול לסלוח על חלקו, לא על חלקו של החבר".

בזמן שחלק מהגופים האורתודוכסיים גורם להעמקת השסע בעם היהודי ולהרחקת מסורתיים מסממני היהדות, ארגון צהר פועל בשנים האחרונות דווקא לקרב יהודים ויהודיות מכל הזרמים. דווקא בימים של שיח מפלג, עולה החשיבות, לדוגמא, בפרויקט תקיעות שופר המוניות לכולם. תוכנית 'יחד' של רשת 'אור תורה סטון' בשיתוף 'ארגון רבני צהר' והחברה למתנ"סים ערכה אירועי תקיעות שופר במוקדים שונים בירושלים במהלך ראש השנה. בין השאר האירועים נערכו בשכונות גבעת משואה, גילה, נוה יעקב וקרית היובל.

הרב סתיו מוסיף ומתייחס למלחמת יום הכיפורים, שפרצה לפני 46 שנים, ונחקקה בזיכרון הלאומי הקולקטיבי כאירוע לחימה טראומתי לעם הישראלי. "מאז מלחמת יום הכיפורים קיבל יום הכיפורים מעמד מיוחד בחברה הישראלית", הוא מוסיף ואומר, "המלחמה שפרצה בהפתעה סדקה את השאננות והביטחון העצמי שאפיינו אותנו אחרי מלחמת ששת הימים ופתאום הבנו שאולי יש ליום הזה ממד נוסף. ממד של ענווה, לדעת את מקומנו. יום כיפור היהודי-המסורתי הפך ליום כל כך ישראלי. תודעת החטא הפכה לחוויה אנושית וישראלית. כולנו זקוקים לחשבון נפש, לא רק הדתיים כלפי אלוקים, אלא גם מי שאינם שומרי מצוות מוצאים את עצמם עסוקים בדין ובחשבון כלפי עצמם כלפי משפחותיהם ואולי גם כלפי בוראם".

יש לך טיפ ליום שאחרי יום כיפור?
"אנחנו לא מלאכים, אבל משהו קטן לקבל על עצמנו ולא לשכוח. זה יכול להיות טלפון להורים כל יום או דיבור של כמה דקות עם כל ילד בערב".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר