חפירות בגבעת התיתורה(צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)
גבעת התיתורה (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)

גבעת התיתורה: תלמידים גילו ממצאים ארכיאולוגיים

הצעירים מצאו בחפירות משקולת פלך ושבר צמיד מזכוכית. הם השתתפו בפעילות משותפת לרשות העתיקות ולעירייה, שנערכת מדי שנה על הגבעה ההיסטורית

פורסם בתאריך: 1.6.19 20:25

זה כבר הפך למסורת: ממצאים חדשים התגלו על גבעת התיתורה שבתחום מודיעין-מכבים-רעות. הפעם מדובר בשני ממצאים, משקולת פלך ושבר צמיד זכוכית, המתקשרים לנשים בעת הקדומה אשר עסקו ככל הנראה במלאכות הבית והתקשטו בתכשיטים. את הממצאים גילו תלמידי כיתות ד' מבתי ספר בעיר, שהשתתפו בחפירות המשותפות לרשות העתיקות ולעירייה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


על פי הערכות רשות העתיקות משקולת הפלך, העשויה אבן ושקוטרה כשני ס"מ, שימשה בעת העתיקה לטווית חוטים: את מוט הפלך נהגו לחבר למשקולת, שתפקידה היה לסייע לתנועת הסיבוב של הטוויה. על אשת חיל נאמר – "ידיה שלחה בכישור וכפיה תמכו פלך" (משלי לא, פסוק יט').

עם זאת, קשה לתארך את המשקולת בצורה ודאית, כיוון שלאורך ההיסטוריה שמר מכשיר הפלך על צורתו המקורית.

הממצא השני, שבר צמיד זכוכית, עשוי זכוכית ירקרקה ומעוטר בצורה עדינה באלמנט היקפי דק ומעוגל, המורכב מחוטי זכוכית בגוון שחור ותכלת שחוממו יחדיו לחוט דקיק אחד. צמידים מסוג זה היו נפוצים בארץ ישראל בתקופה העות'מנית, במאות ה-20-16 לספירה.


שבר משקולת פלך, גבעת התיתורה (צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות)

שבר משקולת פלך, גבעת התיתורה (צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות)


מרשות העתיקות נמסר כי שני הפריטים מתקשרים עם נשים מהעת הקדומה, אשר היו מתקשטות בתכשיטים ואמונות על מלאכות הבית השונות. הממצאים מתחברים, כמובן, לתגליות מרתקות נוספות  ואוצרות מעניינים שהתגלו בחפירות הקודמות. גולת הכותרת היא חשיפת יסודות של מצודה מהתקופה הרומית, הבנויה מבניית גזית מונומנטלית, מצפון וממערב למצודת התיתורה. השתייכותה של המצודה לתקופה הרומית מעידה על יישוב חשוב מאוד שהתקיים על הגבעה, לפני כ-2,000 שנה. זוהי תרומה משמעותית למדע המחפש אחר שרידים קדומים המשתייכים לתקופה כה חשובה בתולדות הארץ. עוד נמצאו בצד זה של המצודה, כלי חרס, מטבעות וכלי זכוכית.


שבר צמיד זכוכית, גבעת התיתורה (צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות)

שבר צמיד זכוכית, גבעת התיתורה (צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות)


החפירות הארכיאולוגיות על גבעת התיתורה התחדשו בחודש אפריל השנה, והן יימשכו עד 6.6. כמו בכל שנה, החפירות פתוחות לקהל הרחב ולתלמידי בתי הספר בעיר. קטינים מתחת לגיל 18 מחויבים בליווי מבוגר בחפירות אלו.

החפירות מלוות על ידי צוות מקצועי של מדריכים וארכיאולוגיים מרשות העתיקות ומדובר בהתנסות חווייתית בעבודתו המרתקת של הארכיאולוג ובסיוע התנדבותי בחיפוש אחר שרידים היסטוריים עתיקים חשובים, כפי שנמצאו עד כה, על הגבעה. החפירות מתקיימות בין השעות 8 בבוקר ל-13:00 בצהריים, למעט ערבי חג, חול המועד פסח, ימי זיכרון, חגים וחופשות בתי ספר.

ברשות העתיקות מדגישים, כי יש להגיע לחפירות בנעליים סגורות ובמכנסיים ארוכים, וכי אין צורך בניסיון קודם. לאירוע יש להירשם מראש, בקישור – https://goo.gl/forms/SQt75cqLM8AIQ9Jh2.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר