סיורים עם נאמני יער שוהם, פסיפס כנסית בכחוס הקדוש (צילומים: רוני קינדרמן, רועי ברפמן)
סיורים עם נאמני יער שוהם, פסיפס כנסית בכחוס הקדוש (צילומים: רוני קינדרמן, רועי ברפמן)

הטיול לסופ"ש באזור מודיעין: נוף וממצאים ארכיאולוגיים ביער שוהם

רק 20 דקות נסיעה ממודיעין - יער עם פריחת חורף משגעת, בעלי חיים ופסיפס מרהיב - במתחם מתקיימת הדרכה. סופ"ש נעים

פורסם בתאריך: 31.1.20 07:21

בעלי חיים ונוף משגע בקרבת מודיעין. הטיול המומלץ לסוף השבוע ממוקם ביער שוהם. בטיול אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגיים ולצעוד במסלול ההליכה כשעה וחצי, תלוי בקצב.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין2

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


נטע לסקה מזרחי, רכזת קהילה ויער באזור שפלה וחוף של קק"ל, מספרת בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "יער קהילתי שוהם נמנה על ראשוני היערות בפרויקט היערות הקהילתיים של הקרן הקיימת לישראל. בימים אלה פורח היער בשלל פרחי חורף – בין החניונים, עצי הבוסתן ואתרי העתיקות. בכל השבתות בחודשים ינואר-מרץ 'נאמני היער' מדריכים סיורים בהתנדבות. הסיורים יוצאים בשעות 10:00 ו-11:00 מחניון 'ברסלר'. בנוסף יתקיימו גם סיורים בימי שישי בשעה 12:30 במועדים: 31.1.20, 21.2.20, .13.3.20".


סיורים עם נאמני יער שוהם (צילום: רוני קינדרמן)

סיורים עם נאמני יער שוהם (צילום: רוני קינדרמן)


"במרכזו של יער שוהם מצוי אתר ארכיאולוגי יפהפה – כנסייה ביזנטית מהמאה הרביעית לספירה הקרויה על שם בכחוס הקדוש", ממשיכה ומספרת לסקה מזרחי. "בכנסייה רצפת פסיפס יפהפייה וסביבה מתקני עיבוד חקלאי, בורות מים וכבשני סיד קדומים. גולת הכותרת של האתר היא רצפת פסיפס, מעוטרת בדגמים הנדסיים וצמחיים בצבעי שחור, לבן, אדום וכתום. הפסיפס התגלה בחצר הפנימית ובו יש כתובת יוונית 'של בכחוס הקדוש', אשר לו הוקדשה הכנסייה. במכלול הכנסייה נחשף גם בית בד ובו ארבעה חדרים ובור מים".

על הגבעה ניתן לראות ממצאים מיוחדים – "גומות מעוגלות החצובות בסלעים שבפסגתה הנקראות "ספלולים". במקום גם שקעים חצובים גדולים יותר, המכונים "מדוכות". מתקנים אלה שימשו כנראה לכתישה של גרעינים ועשבי תבלין, וכנראה גם להקרבת קורבנות קטנים".

בשנה שעברה הושלמו העבודות להנגשה מלאה של המתחם, והוא כולל כעת חניית נכים, שביל נגיש לאנשים הנעזרים בכיסאות גלגלים ומסבירן קולי.


פסיפס כנסיית בכחוס הקדוש בפארק יער שוהם (צילום: רועי ברפמן)

פסיפס כנסיית בכחוס הקדוש בפארק יער שוהם (צילום: רועי ברפמן)


איך מגיעים למקום? יורדים מכביש מספר 1 במחלף לוד ונוסעים צפונה (כיוון פתח תקווה). בצומת אל-על פונים מזרחה לכביש 453. ממשיכים עד סופו, לצומת בית נחמיה ואז שמאלה לכביש 444. מול הכניסה לשוהם פונים ימינה לאזור התעשייה חבל מודיעין, ומשם פניה ימינה ליער שוהם.

באזור יש לא רק היסטוריה מרתקת אלא גם מגוון צמחים. לסקה מזרחי מספרת כי "ניתן למצוא ביער עצי מחט לצד עצי בוסתן, וביניהם צמחי בצל ופקעת, כגון נרקיסים, רקפות וכלניות". עוד אומרת לסקה מזרחי כי בשטח בעלי חיים מרתקים "מרבית חיות הבר המצויות בתחום היער הן בעלי חיים קטנים ופעילי לילה ולכן קשה למבקר המזדמן לצפות בהם. אם יתמזל המזל למשכימי הקום, הם יוכלו לפגוש ביער שוהם צבאים, שועלים, דורבנים ואפילו חזירי בר".


שביל מונגש כנסיית בכחוס יער שוהם (צילום: דוברות מועצת שוהם)

שביל מונגש כנסיית בכחוס יער שוהם (צילום: דוברות מועצת שוהם)


ביער יש גם שביל לרוכבי אופניים. "חובבי הרכיבה מכירים היטב את סינגל יער שוהם, אשר יושב אמנם על תא שטח קטן, אך מוביל את הרוכב בין עתיקות, פסיפסים, פריחה מרהיבה, עצי בוסתן ונופים פנורמיים. הסינגל בנוי היטב ומספק זרימה נהדרת, גם בירידות וגם בעליות, בשילוב אתגרים טכניים המספקים זריקות אדרנלין קבועות לאורך כל הדרך. אורכו של המסלול – 9.5 ק"מ, גובה מצטבר – 120 מ', רמת רכיבה – בינונית".

לסיכום, ממליצה לסקה מזרחי: "את הסיורים אפשר לפתוח, או לסיים, בפיקניק באחד משלושת החניונים הפזורים ביער".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר