חורבת נכס (צילום טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)
חורבת נכס (צילום טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

הטיול לסופ"ש במודיעין: בורות מים עתיקים וטבע ים תיכוני בחרבת נכס

טבע במרחק נגיעה: בסמוך לישפרו סנטר אפשר ליהנות מטיול קצר ומשרידים מתקופות קדומות. סופ"ש נעים

פורסם בתאריך: 3.1.20 08:28

בעלי חיים, צמחייה ים תיכונית ואתרי היסטוריה: במרחק 10 דקות ממודיעין. הטיול המומלץ לסוף השבוע ממוקם בחורבת נכס, קרוב מאוד למודיעין. בטיול אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגים, בעלי חיים וצמחייה מרהיבה. מסלולי ההליכה נמשכים שעה עד שעתיים, תלוי בקצב ההליכה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


אביטל יוגב, מנהלת קהילת מודיעין והסביבה של החברה להגנת הטבע, מספרת בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "החורבה שוכנת בין ארבע גבעות מצפון לעמק איילון – בין מודיעין לכביש 1. את הגבעות חוצים ערוצי נחלים המתנקזים בעיקר צפונה, אל עבר נחל ענבה. האזור מאופיין באדמת טרשים. שביל ישראל עובר בחורבת נכס, וחוצה את גבעות חורבת נכס מצפון-מערב לכיוון מזרח ולדרום-מזרח. בקטע הזה שביל ישראל מתאים לא רק להולכי הרגל כי אם גם לרוכבי אופניים ואף לרכבי שטח 4X4".

חלק מעבודות ההכנה לקראת פיתוח הכבישים ומרכז עינב נערכו חפירות על ידי רשות העתיקות בהן התגלה כי "חורבת נכס, הידועה בשם חורבת אל כניסה, מופיעה בסקר הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל שנערך בין השנים 1878-1871. בסקר הבריטי תוארו בה שרידי מבנים, בורות מים, חציבות וקברים. כקילומטר אחד ממזרח לחורבת נכס, נמצאת חורבת חמים ומדרום לה נמצאת גבעה אחרת שהיא תל ארכיאולוגי ובה שרידים מתקופות יישוב קדומות, מהאלף הרביעי ועד האלף הראשון לפני הספירה".

איך מגיעים למקום?
"הכניסה משדרות המלאכות בישפרו סנטר, לפני תחנת הדלק פז".


חנקן אדום ראש (צילום: דורון אלפיה)

חנקן אדום ראש (צילום: דורון אלפיה)


באזור יש לא רק היסטוריה מרתקת אלא גם מגוון בעלי חיים. על פי יוגב: "בדומה לשאר האתרים בקרבת מודיעין, גם בחורבה זו ניתן לראות צבאים, דורבנים ותנים, כמו גם שועלים, נמיות וגיריות. בין הזוחלים נצפה מחרוזן דו-גוני, זהו נחש תת ארסי שאינו מסוכן לבני האדם. הוא מין אנדמי לאזורינו, כלומר לא ניתן למצוא אותו באזורים אחרים בעולם". לדברי יוגב, על הגבעה גם עופות רבים: "בשטח החורבה נצפו 60 מיני ציפורים, ביניהם עופות דורסים מרשימים כמו עקב עיטי וכן מיני ציפורי שיר, כגון מיני סיבכי, נקר סורי, חנקנים ועוד".

במקום ניתן לראות גם עצי בוסתן אופייניים בהם "זית, שקד וחרוב. בחלק המזרחי של השטח, הפונה למרכז עינב, וכן בראש הגבעה המערבית, ניתן לראות צומח עשבוני ובעיקר שיבולת שועל נפוצה וכלך מצוי".

לדברי יוגב, באתר גם ארכאולוגיה קדומה: "מהחפירות במקום ניתן ללמוד כי כבר בתקופות הפרהיסטוריות הייתה במקום פעילות ערה, וכן נמצאו סימני התיישבות לאורך תקופות שונות. נמצאו מחצבות קטנות לאבני בנייה ומתקנים חצובים – בור מים, שקתות ומשטחים לכתישת זיתים ו/או סחיטת פירות. משערים כי משטחי החציבה והמתקנים הללו שימשו את תושבי היישוב שהיה בחורבת נכס. בין שרידי הכפר המודרני ניתן להבחין בסמטאות ובמבני מגורים. נותרו חצרות ומבני שירות, ביניהם טבונים וממגורה. אחד המבנים שימש ככל הנראה כמסגד וניתן לראות גומחת תפילה – מחראב, הפונה דרומה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר