מבט לכביש 443 מהגבעה, שועל מצוי בתיתורה,דוכיפת במודיעין (צילומים: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע, דורון אלפיה, דורון אלפיה)
מבט לכביש 443 מהגבעה, שועל מצוי בתיתורה, דוכיפת במודיעין (צילומים: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע, דורון אלפיה, דורון אלפיה)

הטיול לסופ"ש במודיעין: ארכיאולוגיה ופריחה בגבעת התיתורה

טבע בלב המרחב העירוני: המלצה לבילוי מהנה בגבעת התיתורה הצמודה לשכונות הפרחים והנחלים במודיעין. סופ"ש נעים

פורסם בתאריך: 20.12.19 07:38

בעלי חיים, צמחייה ואתרי היסטוריה – במרחק 10 דקות ממודיעין. הטיול המומלץ לסוף השבוע ממוקם בגבעת התיתורה, קרוב מאוד למודיעין. בטיול אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגים, בעלי חיים ופריחה מרהיבה. מדובר במסלול הליכה שנמשך חצי שעה עד שעתיים – תלוי בקצב ההליכה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


אביטל יוגב, מנהלת קהילת מודיעין והסביבה של החברה להגנת הטבע, מספרת בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "העיר הבנויה מקיפה את גבעת התיתורה ובאופן טבעי היא הפכה לחצר הקדמית של התושבים. שטח טבעי שופע פריחה, בעלי חיים מגוונים וממצאים ארכיאולוגים הפכו את הגבעה לאתר טבע עירוני התורם לאיכות החיים של התושבים אל מול הנוף הבנוי. ניתן לראות בגבעה, כמעט בכל שעה ביממה, תושבים מטיילים, חניכי תנועת נוער בפעולה, תלמידי בתי ספר במסגרת שיעור ותושבים המקיימים פעילויות ספורט או פשוט נהנים בסביבה הטבעית".


שביל בתיתורה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

שביל בתיתורה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


במאבק משותף של קהילת החברה להגנת הטבע בעיר והתושבים, ניצלה הגבעה מפני איומי בנייה. ראש העיר חיים ביבס הצהיר ב-2014 כי 700 יחידות הדיור שתוכננו להיבנות על הגבעה יועברו לבינוי בשכונה אחרת.

 איך מגיעים למקום?
"ניתן להתחיל את הטיול בתיתורה מנקודות שונות סביבה. הכניסה הראשית היא מרחוב כליל החורש, אך יש גם 3 כניסות מרחוב עמק דותן וכניסה נוספת מחורשת האומות ליד מודיעין סנטר".


מבט לכביש 443 מהגבעה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

מבט לכביש 443 מהגבעה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


באזור יש לא רק היסטוריה מרתקת אלא גם מגוון בעלי חיים. על פי יוגב עם קצת מזל אפשר להבחין "בנמיות, שועלים, תנים ודורבנים החיים על הגבעה, אם כי קשה מאוד לראותם. ראשית הגבעה כלואה בין כבישים, כך שאינה מאפשרת תנועה רציפה של בעלי חיים אל הגבעה וממנה. שנית בשל נוכחות אינטנסיבית של בני אדם על הגבעה". על הגבעה חיים גם מספר מיני נחשים וזוחלים: "צפע וזעמן נצפו על הגבעה, כמו גם צבי יבשה, זיקיות, לטאות, חרדון מצוי צפוני וחומטים. הגבעה עשירה במיני עשבוניים והם מקור משיכה למגוון פרפרים".

בגבעה ישנן ציפורים רבות בהן "דרור הבית, שרקרק לבן חזה ודוכיפת, גם מינים נודדים שניתן לראותם במעופם מעל הגבעה". על הגבעה צמחייה רבה ומגוונת "ניתן לראות עצי-בוסתן רבים כמו עצי זית, שקד, רימון ושיזף וגם משוכות צבר ועצי נוי, שמקורם בהתיישבות האדם על הגבעה. בבורות המים ובשקעי סלע ניתן לראות עצי תאנה המשגשגים בזכות הצטברות המים בתוכם".


צבר בפריחה בגבעת התיתורה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

צבר בפריחה בגבעת התיתורה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


מקור שמה של הגבעה חוזר שנים רבות לאחור "גלגולי שם הגבעה ידועים רק ממאות השנים האחרונות: בתקופה הצלבנית כינו את המקום טרנטה על שם המצודה הצלבנית שבגבעה. הערבים כינו את המקום בשם 'קלעת א-טנטורה' שפירושו מצודת המגבעת המחודדת, וכן בשמות 'אל-בורג' (המצודה) ובורג' אל-חביב. פירוש השם העברי תיתורה הוא 'שולי המגבעת', מזכיר את צורת הגבעה ושיפוליה. שם זה משמר את צליל השם ואת משמעות השם טנטורה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר