מעבדה לבדיקות קורונה, אילוסטרציה כיתה ריקה תומר אפלבאום, אילן אסייג
(צילומים: תומר אפלבאום, אילן אסייג)

קפסולות ולמידה מרחוק – כך תפעל מערכת החינוך במודיעין בעידן הקורונה

מערכת החינוך העירונית מציגה את מתווה הלימודים לשנת תשפ"א, המשלב בין למידה פרונטלית, קפסולות מצומצמות ולמידה מרחוק - אך עדיין לא מספק פתרון לכל הכיתות

פורסם בתאריך: 10.8.20 07:43

אחד מהאתגרים המורכבים ביותר בהתמודדות עם משבר הקורונה ונזקיו המשניים לחברה הוא ללא ספק, הפעלת מערכת החינוך העירונית בשנת הלימודים הקרובה שמתחילה בעוד פחות מחודש. בישיבת מועצת העיר שנערכה בשבוע שעבר (5.8) הציגה ראש מינהל חינוך, בתיה שוכן-אורבוך, את תוכנית ההיערכות לקראת שנת הלימודים תשפ"א.

"המשבר שפרץ אל תוך חיינו בחודש מרץ, דרש ממנהל החינוך בעירייה וממנהלי בתי הספר בעיר, מציאת פתרונות מהירים להנחיות המשתנות תדיר שכללו הפסקת לימודים בגנים ובבתי הספר – החלטה שגרמה להפעלת מערך למידה מרחוק לראשונה באופן נרחב בעיר, שדרש היערכות וארגון הלמידה בהתאם", סיפרה שוכן-אורבוך, "בהקשר הזה היווה המשבר אולי גם הזדמנות גדולה, להתנסות בלמידה מרחוק המהווה חלק מהחזון העירוני לשילוב מיומנויות למידה והוראה טכנולוגיות התואמות את העידן המודרני. לכן, ככל שהמשבר נמשך, כך מתפתחות ומשתכללות שיטות הלמידה מרחוק, ובולטת החשיבה היצירתית והייחודית בכל בית ספר. מערך זה ימשיך כמובן גם בשנת הלימודים הקרובה, בשילוב עם למידה פיזית בבתי הספר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר מודיעין4"

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


"אתגר נוסף שהוצב בפני מנהל החינוך הוא זיהוי החולים במערכת והכנסה לבידוד של תלמידים וצוותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לאורך המשבר, עומלת העירייה במרץ רב בתשאול ובסיוע יומיומי לתושבים, אשר זוהו כחיוביים לקורונה, כאשר מנהל החינוך מנהלי בתי הספר והגננות מתעדכנים בזמן אמת ובהתאם מעדכנים את הקהילה ומנחים אותה בתיאום עם משרד הבריאות", הוסיפה שוכן-אורבוך על משנה הזהירות שנוקטת מערכת החינוך. "מערך יעיל ומהיר זה, מאפשר קטיעה של שרשרת הדבקה אפשרית באם נמצא ילד או איש צוות מאומת, על ידי סגירה חלקית או מלאה של המוסד החינוכי הספציפי, כמשנה זהירות. דבר זה בלט במיוחד בתקופת הקיץ בחודשי יולי-אוגוסט, בשת"פ בין עמותת 'סחלבים' למינהל החינוך, כאשר נסגרו לאלתר כיתות וגנים אשר נמצאו בהם תלמידים או אנשי צוות חיוביים לנגיף".

"מעבר למשבר הקורונה, יצר מינהל החינוך לראשונה, שיטת רישום משופרת למוסדות החינוך, על פי עקרון הבחירה המבוקרת. כך, שניתן היה לתעדף שלוש בחירות בין בתי ספר או מתחם גני חובה, בין אם בשכונת המגורים או במרחב העירוני", הוסיפה שוכן-אורבוך לסיום, בנוגע לפתרון החדש שיוצע לתושבים. "כלומר, נפתחו ברישום כלל בתי הספר בעיר לבחירת ההורים. זאת כמובן על פי מודל בחירה מבוקרת ומנגנון וויסות מותאם למכסות, שהוגדרו מראש לכל מסגרת בהתאם לנתונים הדמוגרפיים ויצירת איזון".

27 אלף ילדים, סגירת גנים ופתיחת בתי ספר – הנתונים לשנה החדשה

נתוני מינהל החינוך שפורסמו לפני תחילת שנת הלימודים תשפ"א, מראים כי בשנה הקרובה ילמדו במערכת החינוך העירונית 27,302 תלמידים מגן ועד י"ב. בגנים, יהיו 3,804 ילדים, בבתיה"ס היסודיים יהיו 11,125 ובבתי הספר העל-יסודיים ילמדו 12,373 תלמידים. נתונים אלה מצביעים על המשך מגמת הקיטון הדמוגרפי בעיר, בהשוואה לשנה הקודמת בה למדו 27,431 תלמידים במערכת החינוך העירונית.

כמו כן, מראים הנתונים כי השנה יפתחו 152 גני ילדים, לעומת 158 גנים שפעלו בשנה החולפת. במקביל לסגירתם של מספר גנים, בשל הקיטון הדמוגרפי, מציין מינהל החינוך כי ייפתחו השנה מוסדות חינוך חדשים. בשכונת נופים המתאכלסת, ייפתחו שני בתי ספר יסודיים חדשים: בית הספר הממלכתי "חופים", אשר יכיל שתי כיתות בשכבה א' וכיתה אחת בשכבות ב' – ה', ולצידו בית הספר הממ"ד יסודי "נוף הרים", שייפתח גם הוא באותו מבנה, אך ככל הנראה רק בשנת הלימודים הבאה.


בית ספר תיכון יחד (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים-רעות)

שנת הלימודים תשפ"א – פחות גני ילדים ויותר בתי ספר (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים-רעות)


בהקשר של בינוי מוסדות חינוך, מלבד מוסדות החינוך אשר נפתחים בשכונת "נופים", יפתח מבנה האומנויות למוסיקה ומחול בתיכון עירוני א', שבנייתו הסתיימה. כמו כן, הסתיימה בנייתו של אולם הספורט בבית הספר "חופים" שייפתח יחד עם פתיחת בית הספר. לצד מבנים אלו, אולם הספורט המונגש של עירוני ה' ע"ש יצחק נבון, נמצא גם הוא בתהליכי בנייה מתקדמים שעתידים להסתיים בקרוב. כמו כן, מבנה בית הספר הממלכתי על יסודי, "נופים" נמצא בתהליכי אישור לבניית 42 כיתות לימוד חדשות.

בישיבת המועצה הוצגה גם תכנית מוסדות החינוך של שכונת מורשת, הנמצאת בימים אלה בעבודות הקמה. בהתאם לתונית שהציגה שוכן-אורבוך, בשכונת מורשת מתוכננים להיבנות כ-35 כיתות גן, שני בתי ספר יסודיים מ"מ, בית ספר יסודי ממ"ד, בית ספר על יסודי חדשני עם 42 כיתות ושני בתי ספר על יסודיים ממ"ד (בנים/בנות).

הצפי לשנה הקרובה – מתווה הלימודים לכל הגילאים

תוכנית העבודה המקיפה והמפורטת שבנה מינהל החינוך, בהתאם לצפי מתווה הקורונה, נמצאת בימים אלה בבדיקה של משרד החינוך ומשרד הבריאות. בדבריה בישיבה, הדגישה שוכן-אורבוך כי מאחר ומשרד החינוך טרם פרסם את המתווה הסופי לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א, מינהל החינוך החל להיערך לשנה הקרובה כבר עכשיו, זאת על ידי גיבוש תכנית עבודה גמישה ודינאמית שיכולה להשתנות בהתאם להנחיות והתפשטות הנגיף.

במידה ולא יהיו שינויים קריטיים בתוכנית העבודה, המתווה הנוכחי שנבנה קובע כי גני הילדים לא יפוצלו והלימודים בהם יתקיימו במסגרת הרגילה. כמו כן גני וכיתות החט"צים ילמדו כל אחד בבית נפרד או בכתה נפרדת. במקביל, עדיין לא ידוע האם ילמדו כל השבוע או ללא יום שישי.

תלמידי כיתות א'-ב' לא יפוצלו, ולמדו במסגרת הרגילה בבתי הספר, ככל הנראה חמישה ימים בשבוע מראשון עד חמישי בין השעות 8:00 עד 12:45. תלמידי כיתות ג'-ד', יחולקו לקפסולות בנות 18 תלמידים בבתי הספר, וילמדו חמישה ימים בשבוע.

תלמידי כיתות ה'-ו', ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולמידה במוסדות החינוך. הלמידה במוסדות החינוך תהיה בקפסולות של עד 18 תלמידים. על פי דרישת משרד החינוך, ילמדו שכבות אלו לפחות יומיים במוסד החינוכי, אך מינהל החינוך יחד עם מנהלי בתי הספר נערך לכמה שיותר ימי לימוד במוסדות החינוך, אשר ייקבעו באופן דיפרנציאלי לכל בית ספר בהתאם למספר הכיתות והתלמידים וכן בהתאם לאילוצי מערכת השעות והאפשרויות שיש לו.

תלמידי כיתות ז'-י"ב ילמדו במתווה משולב של לפחות יומיים בבתי הספר והשאר בלמידה מרחוק. טרם נקבע מתווה סופי של משרד החינוך לגבי שכבת גיל זו. תלמידי החינוך המיוחד, כך הוסיפה ראש מינהל חינוך, ילמדו במתכונת הרגילה, וכן תיבנה תכנית בהתאמה המיועדת לנוער בסיכון.

עוד הדגישה שוכן-אורבוך, כי המשמעות של התאמת מתווה מערכת החינוך העירונית למשבר, היא התארגנות לתשתית למידה מרחוק שכוללת, בין היתר, רכישת תכני הוראה והדרכה לצוותי החינוך וציוד קצה לתלמידים. מבחינת כוח אדם, ציינה שוכן-אורבוך כי תידרש תוספת של כוח אדם להוראה ועוזרי חינוך לכיתות ג'-ד', וכי מערך הניקיון במוסדות החינוך יתוגבר בעזרת עמדות חיטוי והיגיינה כפי שנעשה מאז פרוץ המשבר.

מויש לוי, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, מסכם: "פתיחת שנת הלימודים הקרובה מציבה אתגר עצום בשל משבר הקורונה. הקושי המרכזי, מעבר למציאת פתרונות במסגרת המגבלות הקיימות, הוא בעובדה שהמציאות המשתנה מובילה להגבלות חדשות ולשינויים תכופים. העבודה בתנאי אי ודאות מצריכה מתן פתרונות מידיים וגמישות גדולה. מגיעה הערכה גדולה לכל הצוותים החינוכיים-סייעות, גננות, מורים, מנהלים, אנשי מנהלה וכל הצוותים החינוכיים, שעשו ועושים עבודה מדהימה בתנאים מאוד לא פשוטים. העירייה ממשיכה בהיערכות שלה לפתיחה חלקה של שנת הלימודים ולמתן פתרונות לצרכים שיעלו, ונאחל לכולנו שאכן תהיה זו שנה של בריאות, הצלחה והנאה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר