קיבוץ להב
קיבוץ להב

קיבוץ להב הדרומי מתגעגע לימי החורף הגשומים: "מטר המתרחש פעם בעשור"

לאור הסופה שחלה בחודש דצמבר הקריר והבצורת הגדולה בדרום, נזכרו תושבי קיבוץ להב בערגה בכמויות המשקעים המבורכות שעברו על הנגב בעשורים הקודמים. "אחת לעשור אנו זוכים לשפע מים גדול. כך או אחרת, אנו נשארים אופטימיים וממשיכים לגדל בקצב רב תבואות", מספר משה תייר, חבר הקיבוץ

פורסם בתאריך: 30.12.21 01:06

"אז כמה מילימטרים ירדו כבר עד היום?", זהו משפט שגור אצל כל קיבוצניק שגדל בצד הדרומי של המפה. כמין קוד הפעלה נסתר, טיפה אחת של גשם על השדות של קיבוץ להב משכיחה מהתושבים ברגע את כל טרדות היום: הווירוס המשתולל, איום הגרעין והכלכלה המקרטעת.

זיק ניצת בעיניהם, ליבם מתרחב ושואף לקרבו את הריח הכל כך מיוחד של טיפות המים הראשונות, הנפגשות עם האדמה החרבה שכמהה למים. "הגשם הראשון לעיתים מגיע כטפטוף קליל ולעיתים כמטח מים עזים המלווה ברוחות מדבריות סוערות והוא המשמעותי ביותר", מתאר תייר, וחוזר אחורה לשנותיו הראשונות כחקלאי בקיבוץ.

קיבוץ להב

קיבוץ להב

"למרות הבצורת, אי אפשר להישאר פסימיים במקצוע שלנו"

השנה מסתמנת כשנת בצורת בקיבוץ להב. "איומי הסופה וסערות הגשמים חלפו על פנינו בלי להוריד גשמים משמעותיים. אנחנו נושקים לשנת 2022 ועדיין משקים את השדות. בגלל המחסור במים, ההשקייה מאוד חיונית לחקלאות הקיבוץ", אומר תייר. בלהב מסתכלים בעיניים כלות על השכנים בצפון המתמודדים עם שיטפונות והצפות ומנסים להתנחם בצדק החלוקתי שבדבר.

לפי נתוני המשקעים בקיבוץ להב, בין השנים 1980, 1991, 2004 ,2015 ו- 2019, זכו חברי הקיבוץ לשפע מים שלאחריו, באופן קארמתי, הגיעו שנות בצורת ארוכות מהרגיל. במילים אחרות, כמעט אחת לעשר שנים.

איך באמת מצליחים חקלאי הקיבוץ להתמודד ללא מים כל כך הרבה שנים? תאר לי את התחושות.

"אנחנו אופטימיים כי במקצוע שלנו אי אפשר להיות פסימיים. ממשיכים לגדל תבואות. כחקלאים אנחנו חיים בפיצול אישיות. מצד אחד כמהים לגשם שיגיע וישטוף את השדות היבשים של קיבוץ להב, ינביט את זרעי החיטה, שאמורים לנבוט ולפרוץ את הקרום היבש של האדמה, ומצד שני אנחנו מנהלים איתו מעין תחרות סמויה. מנסים להספיק לסיים את זריעת תבואות החורף, טרם הגשמים והבוץ יעכבו אותם ויגרמו לנזקים והשבתת הכלים והמפעילים".

איך נערכתם בעבר כשירדו כמויות רבות של גשמים?

"ביום הראשון התמכרנו לגשם שזרם והרטיב אותנו. ביום שאחריו התמכרנו למספר המילימטרים שירדו. מספר אנשים הודיעו בקשר על כמות המשקעים בכל נקודת מדידה. אני זוכר שחברי הקיבוץ רשמו את כמות הגשמים על בריסטול שהוכן מבעוד מועד ותלו בכניסה לחדר האוכל כדי להתעדכן באופן שוטף".

יותר מהכל זוכר תייר את השמחה והציפייה הרבה. "אפילו שהראש יודע שהגשם הגיע מוקדם מדי או חזק מדי ויכול לגרום לנזקים כבדים, הלב תמיד נרגש לצליל ולתחושה של הגשם היורד ומרטיב אותך ואת הקרקע".

קיבוץ להב

קיבוץ להב

שנת הגשמים הגדולה בקיבוץ

שנת 1980, בה ירדו 541 מילימטר של מים, התבררה כשנת שיא הגשמים בשבעים שנים האחרונות שעברו על קיבוץ להב. "בדיוק בשנתי הראשונה כחקלאי בפלח", משחזר תייר. "היינו מתעוררים בשעה מאוחרת יחסית ויוצאים לסיור, ביקורת והערכת נזקים. אני זוכר שהיינו צופים בפליאה בסכר הקיבוץ מתמלא בזרמים ששוצפים מהרי חברון. בדרך כלל הגשמים בנגב מגיעים ונעלמים במהירות יחסית, כשקורה הנס והגשמים ממשיכים ימים מספר, אנחנו מקדישים את הזמן לטיפול בכלים חקלאיים ובמילוי חוסרים בשעות שינה".

השנים חלפו ואת ההודעות במכשירי הקשר החליפו קבוצות וואטסאפ שנפתחות או מתעוררות מתרדמת הקיץ ומספרות בהודעות טקסט, בהודעות קוליות או בתמונות את כמות המילימטרים שירדו, משדרות התרגשות בדמותם של אייקונים מתלהבים. משווים את כמות הגשמים שנמדדו בנקודות המדידה הרשמיות או הביתיות שרבים מחברי להב הרכיבו בחצר הבית.


תוכן שיווקי


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר