השדרה המרכזית במע"ר (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)
השדרה המרכזית במע"ר (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)

נושפת בעורפה של תל אביב: מודיעין בצמרת מדד החופש העירוני

תחבורה ציבורית בשבת, קבורה אזרחית ופעילות לקהילה הגאה - בתמיכה עיריית מודיעין: לפי מדד החופש העירוני של תנועת 'ישראל חופשית' מודיעין מדורגת במקום השני, אחרי תל אביב, בכל הנוגע לחופש הדת המוענק לתושביה

פורסם בתאריך: 24.12.19 08:18

נושפת בעורפה של תל אביב: העיר מודיעין מדורגת במקום השני במדד החופש העירוני, ומצטיינת בכל הנוגע לחופש הדת המוענק לתושביה. כך עולה מדוח שפרסמה לאחרונה תנועת 'ישראל חופשית', שעורכת זו השנה השנייה את הנתונים. התנועה ביקשה לבדוק עד כמה משפיעות העיריות בישראל על מידת החופש של תושביהן.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


המדד נערך בפיקוח אקדמי של פרופ' עמית שכטר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והסקר המקדים לטובת הרכב הניקוד נעשה על ידי ד"ר חגי אלקיים-שלם, סוקר ופסיכולוג פוליטי. המדד בוחן ומיפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן – מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר. לפי הדוח מודיעין קיבלה את הציון 70 מתוך 100, וזאת לאחר שעיריית מודיעין מקדמת באופן פעיל – ואפילו תקדימי, חופש דת בעיר. בין השאר במודיעין פועלת תחבורה ציבורית בשישי בערב בתמיכת העירייה אל מחוץ לעיר, יש בה קבורה אזרחית וקהילות שוויוניות וכן ארגוני הקהילה הגאה פועלים באופן נרחב – ובתמיכת העירייה, ונותנים מענה לציבור הליברלי המגוון בעיר. גם המסחר והתרבות בשבת בעיר נמצאים במגמת התרחבות – כך לפי הדוח.

כיום, רק העדר נוהל מגובש שיפקח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר ותעריפים מוזלים לשחייה בהפרדה בבריכה העירונית מפרידים בין מודיעין לבין תל אביב שניצבת בראש הרשימה, ועקפה את מודיעין ב-7 נקודות בלבד עם הציון 77.


האוטובוס שפועל בשישי בערב ממודיעין לתל אביב (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)

האוטובוס שפועל בשישי בערב ממודיעין לתל אביב (צילום: דוברות עיריית מודיעין מכבים רעות)


הציונים שניתנו לכל עירייה בדוח נקבעו על סמך קריטריונים שונים, שבכל אחד מהם ניתן לעיר ניקוד מסוים. כך למשל: לקריטריון תחבורה ציבורית בשבת ישנה אפשרות לזכות עד 17 נקודות; מסחר בשבת יכל לזכות עד 15 נקודות; תקציבי דת, שירותי דת, וכניסת עמותות למערכת החינוך הממלכתית – יכלו לזכות את העיריות עד 13 נקודות; יחס לקהילת הלהט"ב והדרת נשים זיכו עד 10 נקודות; פלורליזם דתי זיכה עד 9 נקודות; קבורה אזרחית עד 7 נקודות; מועצה הדתית, ולנוהל עריכת אירועים בהפרדה מגדרית העניקו אפשרות ציון עד 6 נקודות, כאשר לקריטריון מורכבות מסבסוד רחבה בהפרדה בבריכה העירונית זיכה במספר הנמוך ביותר עד 4 נקודות במקסימום. לפי מדד החופש העירוני, למקום האחרון הגיעה העיר בני ברק עם הציון 7 מתוך 100.

מישראל חופשית נמסר כי עיריית מודיעין הצהירה כי היא אינה מפקחת על כניסת עמותות דתיות למוסדות חינוך מפני שההחלטה נתונה בידי בתי הספר, ולכן לא זכתה לציון מתוך 13 נקודות, לפי קריטריון זה.



'ישראל חופשית' – התנועה החילונית הגדולה בישראל, פועלת למען שינוי מערכת היחסים בין הדת והמדינה ולהבטחת פלורליזם וחופש במרחב הציבורי, לצד הובלת המאבק לתחבורה ציבורית בשבת ולחופש בחירה בנישואין. מנכ"ל תנועת ישראל חופשית אורי קידר מציין כי "מדד החופש העירוני לשנת 2019 מוכיח לנו את מה שכולנו כבר מרגישים – לראשי הערים יש השפעה דרמטית על סוגיות רבות ומגוונות מעולם הדת והמדינה, חלקם בוחרים לקחת את העמדה המנהיגותית ולהוביל שינוי, וחלקם כנראה יצטרכו לקבל ניעור מהתושבים בעירם כדי להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. נגמרה התקופה שבה נבחרי ציבור ברמה המקומית יכולים להסתתר מאחורי אמירות נבובות על חוסר יכולת להנהיג את העיר בגלל ממשלה כזו או אחרת שלא מאפשרת להם", ממשיך ואומר קידר. "ולשמחתנו גם הציבור הישראלי רואה ומגיב לשינויים האלו כל יום. בישראל בשנת 2019 אי אפשר להיות מנהיג מקומי משמעותי בלי לעסוק בסוגיות האלו, ואני מקווה שעד השנה הבאה נראה עוד שיפור משמעותי כמו שראינו השנה בתחבורה הציבורית בשבת. מנהיגים שלא יתאימו את עצמם לרוח התקופה יודחו בעתיד הנראה לעין מתפקידם על ידי הציבור שהפסיק להסתפק בסטטוס קוו עבש ולא מעודכן שפועל לרעתנו".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

תגובה אחת
  1. .

    ממתי יש לנו תחבורה ציבורית בשבת? אין אפילו רכבת בשישי בבוקר…
    למרות שלגבי שאר הדברים אני די מרוצה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר