עיריית מודיעין מכבים רעות (צילום: יפעת ראובן)
עיריית מודיעין מכבים רעות (צילום: יפעת ראובן)

דוח מבקר עיריית מודיעין: ליקויים בתחום האכיפה והגבייה

בין הליקויים שצוינו בדוח מבקר העירייה לשנת 2017: עובדים שלא מחתימים כרטיס ולא נמצאים במשרד בשעות העבודה, והיעדר בקרה על כמות פועלי הגינון המועסקים בידי מפקחים חיצוניים

פורסם בתאריך: 22.1.19 11:03

מבקר העירייה, אריק משיח, הציג ביום רביעי שעבר בפני מועצת העיר את דו"ח מבקר העירייה לשנת 2017. הדו"ח עסק בשלושה נושאים מרכזיים: נושא אכיפה וגבייה של קנסות שנקבעו בגזרי דין של בית המשפט בתחום הפיקוח העירוני והשירות הווטרינרי; שירותי הדת בעירייה; והתנהלותה של מחלקת הגינון בעירייה.

הנושא הראשון שאותו בדק מבקר העירייה, נושא האכיפה והגבייה, הוא למעשה בדיקה חוזרת לדו"ח השנתי של מבקר העירייה לשנת 2015. משיח ציין כי הביקורת של 2015 העלתה ממצאים לפיהם העירייה לא עדכנה אילו קנסות שהושתו שולמו. בביקורת הנוכחית נמצא כי הועבר דו"ח של החברה לאוטומציה למנהלת מזכירות בתי המשפט בלשכה המשפטית של העירייה, שכלל פירוט של חייבים וגזרי דין בסכום כולל של כ-1.6 מיליון שקלים.
משיח ציין כי מחד בוצעה עבודה מאומצת להסדרת הרישומים החשבונאיים בעירייה, ומאידך הייתה אי הסכמה בין המחלקות העירוניות לגבי זהות הגורם שהיה צריך לעקוב ולגבות את הקנסות. דו"ח המבקר קבע כי חברת הגבייה לא ביצעה אכיפת גבייה ולא ברור היכן התיקים והיקפם של החובות שהועברו לטיפול חברת הגבייה. עוד עלה כי ישנה בעיה של הסמכה לממונה על הגבייה.

במסקנות המבקר עולה כי התנהלות העירייה בנושא האכיפה והגבייה של הכספים לוקה בחסר ומשליכה באופן ישיר על הכנסות העירייה ופוגעת בהן. "אי גביית הכספים שנקבעו בביהמ"ש בגזרי הדין גורמת נזק ישיר לקופת העירייה המוערכת במאות אלפי שקלים", נכתב בדו"ח.

עוד הוסיף המבקר כי תחום ההכנסות ותשלום גזרי דין צריך להיות מנוהל על ידי גזברות העירייה ולא על ידי הלשכה המשפטית. נוסף על כך המליץ המבקר להקים צוות חשיבה שימפֶה את התהליכים שהתקיימו עד ימים אלה, כולל הממשקים בין המודולים השונים לעניין גזרי דין.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


באשר לשירותי הדת, גם כאן מדובר בביקורת חוזרת – לביקורת שנערכה בדו"ח מבקר העירייה לשנת 2009. זאת בהמשך לפנייתו של חבר המועצה, ברוך בוחניק, בזמן שכיהן בתפקיד מחזיק תיק הדת. במסגרת הדו"ח האחרון נערכה בדיקה חוזרת של כלל השירותים הניתנים על ידי המחלקה, ובוצע מעקב אחר תיקון ליקויים. מבקר העירייה בחן את המבנה הארגוני של המחלקה בנושא המינהל הכספי, יעילות וחיסכון, ומצא כי עובדים במחלקה אינם נוהגים להחתים כרטיס נוכחות כנדרש ואינם נוכחים בשעות העבודה במשרד. עוד קבע המבקר כי על רבני העיר להתחיל את יום עבודתם במשרדי העירייה, כמקובל בקרב עובדי ציבור, וכי יש להסדיר שעות קבלת קהל לשני הרבנים במשרדי מחלקת הדת.

נושא נוסף שעלה מתוך הביקורת הוא התהום הפעורה בין שני רבני העיר, שלדבריו פוגעת אנושות בתפקוד מחלקת הדת, וזאת לצד השיפור שחל בכל אחד מהתחומים שנבדקו. הביקורת ממליצה כי מנכ"ל העירייה או מי מטעמו יפעל ל'קירוב לבבות', ככול שניתן.

עוד עולה מהבדיקה כי עובד שמוּנה לתפקיד אב בית של מחלקת הדת, אינו עומד בדרישות התפקיד שפורסמו על ידי משרד הדתות.

עוד באשר לשירותי הדת קבע המבקר כי יש לקבוע זמני תקן לתיקון תקלות במקוואות; המבקר מציין כי ההכנסות במקווה הדרים ברעות נמוכות, מה שמעיד על מיעוט משתמשות בשירות ולכן יש לבחון את המשך תפעול המקווה; עוד נמצא כי העירייה ביצעה תשלומים לשני ספקי גז (לחימום מקוואות), גם לאחר שתקופת ההסכם עימם הסתיימה – ללא מכרז, הצעות מחיר או הזמנת עבודה.
המבקר אף מצא כי במחלקת הדת מופר החוק האוסר לעשן במשרדי העירייה. הוא ציין כי בבניין העירייה הוצבו שלטים מתאימים האוסרים על עישון, כנדרש, והדגיש כי יש לאכוף את האיסור המוחלט לעשן בכלל משרדי העירייה.

מבקר העירייה ציין לטובה את ההתנהלות המִנהלית של מערך הכשרות בעיר, וכתב כי כלל הנתונים שביקשה הביקורת לגבי העסקים בעיר, שמות המשגיחים ושעות ההשגחה לכל עסק הוצגו לביקורת על ידי מפקחי הכשרות ובאישור הרבנים. המבקר הוסיף כי יש שקיפות מלאה לכלל הנתונים בתחום הכשרות המנוהלים במחלקה.

המבקר אף ציין את השיפור בנושא הקבורה בעיר, בהשוואה לשנת 2009, וכתב כי עיקר המסקנות וההמלצות יושמו בפועל.

מחלקה נוספת שעמדה במוקד הדו"ח, כאמור, היא מחלקת הגינון. המבקר מציין כי לא בוצעה בקרה אחר כמות הפועלים שמועסקים בעבודות הגינון בעיר באמצעות המפקחים החיצוניים – דבר שאינו עומד בקנה אחד עם חוזה ההתקשרות של העירייה עם החברה. לדבריו, דו"חות הפיקוח אינם כוללים התייחסות לכמות העובדים אשר צריכים היו להתייצב לעבודה, ולא מתקיימת בחינה של הקצאת העובדים מצד המפקחים.

נוסף על כך, לא נמצא כל תיעוד לנושא הליווי המקצועי שנתנה המחלקה לעירייה במהלך 2017. בנוגע לעבודת מחלקת הגינון במוסדות חינוך ברחבי העיר עולה כי לא קיים מפקח גנים ונוף אשר מבצע בקרה שוטפת אחר פעילות הקבלן במוסדות החינוך. המלצת הביקורת בנושא זה היא שמנהל המחלקה יוודא כי מתבצע פיקוח בפועל אחר פעילות כל הקבלנים הנמצאים תחת אחריות המחלקה. באשר לבקרה על כמות הפועלים מציין המבקר כי כל קבלן מחויב למלא יומני עבודה מכוח ההסכם עם העירייה, וכי יומן זה הינו כלי בקרה יעיל לפיקוח אחר פעולות הקבלן.

מבקר העירייה הוסיף כי חברת הקבלן הפועלת במוסדות נדרשת, במסגרת הסכם העבודה, לבצע עבודות גינון באתרים שונים בעיר שאינם שייכים לאגף החינוך, אולם היא מבצעת בפועל רק חלק קטן מהפעולות המצוינות בחוזה ההתקשרות עימה, ובמרבית המקרים כלל אינה מגיעה למקומות המצוינים במסמך. המלצת הביקורת היא שמנהל המחלקה יבצע בקרה על כך שהתשלומים המועברים לקבלן תואמים לביצוע עבודות בפועל, ובהתאם להסכם ההתקשרות.

מבקר העירייה אף בחן את תדירות הביקורים במוסדות החינוך, ומצא כי ממוצע פעולות התחזוקה נמוך משמעותית מהקבוע במכרז. הוא קבע כי יש להטמיע הליך בקרה אחר פעולות הספק המבוצעות עבור כל מוסד. בנושא הפיקוח על המים מצוין בדו"ח כי לא מתבצעת כל בקרה אחר חיובי התאגיד. המלצת המבקר היא לטפל בחריגות הנגרמות מהיעדר סנכרון בין שעוני המים של חברת המים ושל חברת אקווה, ולהתקין מערכת לניהול ובקרה אחר חיובי המים ביישובים מכבים ורעות.

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר