פריחת עץ השקד, צב יבשה, עתיקות בגבעות הדרומית (צילומים: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע, גדעון בכר, רותם זכאי)
פריחת עץ השקד, צב יבשה, עתיקות בגבעות הדרומית (צילומים: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע, גדעון בכר, רותם זכאי)

הטיול לסופ"ש במודיעין: נוף והיסטוריה בגבעה הדרומית

גתות, בתי בד ומקוואות עתיקות: המלצה לשני מסלולי טיול - מעגלי ורגיל, מדרום לעיר, במרחק 15 דקות ממודיעין. סופ"ש נעים

פורסם בתאריך: 27.12.19 08:40

בעלי חיים, נוף עוצר נשימה ואתרי היסטוריה – במרחק 15 דקות ממודיעין. הטיול המומלץ לסוף השבוע ממוקם הגבעה הדרומית, קרוב מאוד למודיעין. בטיול אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגים, בעלי חיים ופריחה מרהיבה. מדובר במסלולי הליכה שנמשכים שעתיים עד שלוש שעות, תלוי בקצב ההליכה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


אביטל יוגב, מנהלת קהילת מודיעין והסביבה של החברה להגנת הטבע, מספרת בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "הגבעות משתרעות בדרום העיר מודיעין-מכבים-רעות. גובהן כ-300 מטרים מעל פני הים וביניהן עמקים. יש שני מסלולי טיול – האחד מרחיק עד לנחל כפירה והשני מעגלי. ההליכה מתחילה בשביל הכחול ויש להתקדם בשביל עד לפיצול סימון השבילים כחול-שחור. עלייה בשביל השחור מובילה אל האוכף שבין חורבת בארית לקנובה ומשם עד לפסגת הגבעה, עם נוף עוצר נשימה".

"במבט דרומה נוכל לראות את עמק איילון המרשים. השביל השחור המוביל אל בארית עובר דרך עץ האורן הענק והעתיק. בחווה הצלבנית ליד בור המים ישנו פיצול שבילים עם הסימון הכחול. למסלול המעגלי יש לחזור חזרה ולרדת במורדות השביל, ואילו להמשך המסלול הכחול לכיוון ירושלים יש להמשיך דרומה על השביל הכחול".


מבט מהגבעות הדרומיות לשכונת מוריה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)

מבט מהגבעות הדרומיות לשכונת מוריה (צילום: טלי קדמי, החברה להגנת הטבע)


האזור הוא חלק מהמסדרון האקולוגי העומד בסכנת בנייה: "בתכנית המתאר החדשה שהעירייה מקדמת, הגבעות הדרומיות עדיין מסומנות כשטח לפיתוח עתידי. אנו מקווים שהמאבק העיקש של תושבי העיר, בליווי החברה להגנת הטבע, יישא פרי, ושעיריית מודיעין תקדם את התכנית לשמר את האזור כגן לאומי".


תן זהוב (צילום: דורון אלפיה)

תן זהוב (צילום: דורון אלפיה)


איך מגיעים למקום?
"ניתן להיכנס לגבעות משתי נקודות: מכיכר השוטר, בקצה של רחוב יאיר פרג, ומכיכר מנחם בגין".

באזור יש לא רק היסטוריה מרתקת אלא גם מגוון בעלי חיים. על פי יוגב, "הגבעות שופעות במגוון מיני יונקים כגון: צבי ארץ-ישראלי (מין בסכנת הכחדה), צבועים, תנים, דורבנים, שועלים, נמיות, גיריות וכן מכרסמים שונים. בין הזוחלים שנצפו בגבעות הדרומיות: מניפנית מצויה, חרדון מצוי, צב יבשה מצוי ונחושית נחשונית (שני האחרונים בסכנת הכחדה). בגבעות הדרומיות נצפו מגוון עופות דורסים, עופות נודדים כחסידות ושקנאים ושלל ציפורי שיר".


מבט לעמק איילון (צילום: ארכיון החברה להגנת הטבע)

מבט לעמק איילון (צילום: ארכיון החברה להגנת הטבע)


על הגבעה גם צמחייה עשבונית עשירה. "היא מגיעה לשיא פריחתה בחורף ובאביב, לצד עצי בוסתן מגוונים ועצי אורן גדולי ממדים. גיל עצי האורן מוערך בכ-130 שנים. לצערנו, בחורף האחרון נשבר עץ האורן הגדול בראש הגבעה, והוא כנראה סיים את מחזור החיים שלו על פני האדמה".


עתיקות בגבעות הדרומית (צילום: רותם זכאי)

עתיקות בגבעות הדרומית (צילום: רותם זכאי)


"בגבעות הדרומיות ממצאים ארכיאולוגיים רבים – גתות, בתי בד, מקוואות, בורות מים, מערות, טרסות ומתקנים חקלאיים המעידים על פעילות חקלאית ענפה בעבר. כך לדוגמה 'חורבת חדת' – חורבה בפסגת גבעת חדת, בה ממצאים מהתקופה הכלקוליתית ולאורך מרבית התקופות ההיסטוריות, עד לתקופה האסלאמית הקדומה. במרכז הגבעה כנסייה ביזנטית, ובמדרונותיה בורות מים, מערות קבורה וגתות חצובות". כמו כן למרגלות הגבעה שוכנת "חורבת בארית – בחורבה ישנה באר עמוקה מאוד שאפשרה שאיבת מים ממפלס מי התהום".  וכן חורבת קנובה, הנמצאת "סמוך לקבוצת העצים הגדולים שבראש הגבעה שם יש מערת קבורה יפה ולא הרחק ממנה שרידי מבנה גדול, חצר ובורות מים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר