עירוני ג' (צילום: מודיעין חופשית)
עירוני ג' (צילום: מודיעין חופשית)

הפיילוט החדש והשנוי במחלוקת במודיעין: כיתת 5 יחידות מתמטיקה לבנות בלבד

תגבור וקידום או הפרדה ואפליה? תיכון עירוני ג' במודיעין יוצא השנה בפיילוט חדש: כיתת לימוד בחמש יחידות מתמטיקה לבנות בלבד; המהלך מעורר סערה בקרב חלק מההורים, וחבר המועצה איתי אלמוג בר מ"מודיעין חופשית" טוען כי מדובר בפגיעה בערך השוויון

פורסם בתאריך: 2.9.19 18:01

בית הספר התיכון עירוני ג' עומד לפתוח בשנת הלימודים תש"פ כיתת לימוד חדשה וניסיונית של חמש יחידות מתמטיקה, במסגרתה ילמדו תלמידות בלבד. הפיילוט החדש מתקיים בשיתוף פעולה עם העירייה ומשרד החינוך, כחלק מסדרה ארצית של פרויקטים דומים שמובילה ענת אייזיקוביץ'-עודי ממכון דוידסון לחינוך מדעי.

בעירייה מדגישים כי "מדובר בקבוצת לימוד ייעודית לבנות המעוניינות ללמוד מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד, זאת לצד הכיתות ההטרוגניות שיפעלו כסדרן". בעירייה מציינים וטוענים כי המטרה בשיטת הלימוד הניסיונית הזו, שמבוססת על תוצאות מחקרים ארוכי טווח שנערכו במכון דוידסון, היא ליצור עבור תלמידות סביבת לימוד ייחודית ופרודקטיבית יותר. במחקרים נמצא כי אף על פי שאין הבדלים קוגניטיביים משמעותיים בין גברים לנשים ביכולת ללמוד מקצועות מדעיים מבוססי מתמטיקה, ישנו הבדל משמעותי ביותר ביכולתם ללמוד את המקצועות הללו בסביבת הלימוד הרגילה. בעירייה ציינו כי "סגנון הלמידה השונה מתבטא בין היתר בכך שמרבית הבנות פחות אוהבות לימוד בדרך של הרצאה, ומעדיפות דיון בקבוצות קטנות והעמקה ברעיונות. כמו כן, מרבית הבנות אינן מגיבות בצורה זהה לבנים בכל הקשור לתחרותיות בכיתות או בקבוצות הלימוד".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של כל העיר מודיעין

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם


הפיילוט הנוכחי מתבסס בין היתר גם על סדרה של קבוצות למידה ייעודיות לבנות בתחומים אחרים המבוססים על חשיבה מתמטית, שהוקמו על ידי משרד החינוך בשנים האחרונות כגון: "מהנדסות העתיד", "מדעניות העתיד" וה"סייבר גירלז". בשל ההצלחה שגרפו מרבית כיתות הלימוד המיוחדות הללו, החליט משרד החינוך להרחיב את היריעה המוצעת לתלמידות ששואפות להשתמש בתוכנית כקרש קפיצה לעתיד.

למרות שמדובר בפרויקט ממוסד של משרד החינוך, שאמנם הינו ראשון מסוגו בעיר אך כבר פועל בהצלחה בכמה ערים אחרות, הידיעה על פתיחת קבוצת הלימוד המופרדת, עוררה סערה. חלק מההורים טען כי מדובר בהפרדה לא עניינית, שבתמונה הגדולה יוצרת מערכת חינוך לא שוויונית.

הביקורת על הכיתות המופרדות לא נגמרה בהורים, ולמעשה היא הגיעה עד לשולחנו של ראש העיר חיים ביבס. במכתב ששלח לו חבר מועצת העיר וסיעת "מודיעין חופשית", איתי אלמוג-בר, נכתב בין השאר כי "למרות שמטרת בית הספר היא אכן לעזור לתלמידות", הוא סובר כי "הפרדה מגדרית פוגעת בערך השוויון בחברה וכי הפגיעה בנשים ובתלמידות היא גדולה לאין ערוך מהתועלת הפוטנציאלית". עוד תוקף אלמוג-בר את השימוש שעושה הנהלת בית הספר במחקרים, ואומר "האם בית הספר היה שוקל לדוגמה להפריד תלמידים על סמך מוצא עדתי לו היה מחקר שתומך בכך? הרי היה אז ברור שמדובר באפליה".


עירוני ג' (צילום: מודיעין חופשית)

בית הספר עירוני ג' (צילום: מודיעין חופשית)


"השלב הבא הוא שיכפול ההפרדה לכל בתי הספר במדינה ומתוך פיילוט תמים תהיה הפרדה בכל השיעורים בכל בתי הספר", מזהיר אלמוג-בר מהבאות. "אומרים שיש מחקרים שתומכים בזה אך לכל דבר יש גם מחקרים הפוכים". לסיכום, הוא מזהיר שוב כי "אנחנו חיים בעידן בו הרבה הורים פוחדים לפתוח את הפה ולהתנגד, ואם לא נלחם על זה שלא תהיה הפרדה מגדרית נקבל מצב שאנחנו חיים באיראן".

בהמשך למענה מצד העירייה ביום חמישי הקרוב (5.9) יתקיים בעירוני ג' יום הסברה בהשתתפות הורים, תלמידים וחברי הצוות החינוכי, אליהם תצטרף גם החוקרת ד"ר עינב אייזיקוביץ'-עודי. במפגש זה תוצג תכנית הלימודים ובמהלכו יוכלו ההורים והתלמידות לשאול שאלות בנוגע לתוכנית ולהחליט האם להירשם אליה. בעירייה מבהירים כי מי שאינה תהיה מעוניינת להירשם לכיתה המיוחדת תוכל להירשם במקום זאת לכיתה הטרוגנית רגילה, ולכן לטענת העירייה לא מדובר בהפרדה אלא בהרחבת האפשרויות המוצעות לתלמידות.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. בעד בנות רגועות ומצליחות

    לא כל הפרדה היא אפלייה.לת לבנות הזדמנות להצליח, בחממה, להתעצם לפני יציאה חזרה לעולם שבו הן תפעלנה יחד עם כולם,זה פשוט סיכוי.
    אולי גם ההפרדה בשכבות גיל שונות היא אפלייה?!

  2. רז

    תמיד היתה דעה כמובן שנשים לא יכולות ללמוד מדעים, טכנולוגיה ומתמטיקה (STEM), וכמובן היו בתי ספר נפרדים לבנים ולבנות בארה"ב. אבל ב 2005, לאונרד זאקס, רופא ופסיכולוג אמריקאי, שאיננו חוקר אלא בעל מרפאה פרטית, פרסם ספר שטען שבגלל הבדלים בין המוח הנשי והמוח הגברי, לבנות ולבנים יש סגנונות למידה שונים ולכן כדאי להפריד ביניהם בלימודים. הספר ושני המשכיו הצליחו מאוד, זאקס התראיין בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה ומספר בתי הספר שנהגו לפי המלצותיו הגיע בתוך 9 שנים משלושים ומשהו למעל 750 בכל ארה"ב. כבר בהתחלה מדענים מתחומי הנוירולוגיה, הפסיכולוגיה והחינוך פקפקו בטענותיו. בספטמבר 2011 התפרסם בכתב העת Science, אחד מכתבי העת המדעיים החשובים והנחשבים בעולם, מאמר שהוא תוצאת עבודה של 8 חוקרים נחשבים בתחום המוח והפסיכולוגיה, בראשם נשיאת האגודה הפסיכולוגית האמריקאית לשעבר דיאן הלפרן, שהפריך את כל הטענות של זאקס ותומכיו. הטענות של הללו מכונות במאמר הזה "פסאוודו מדע". לא רק שאין סגנון למידה שונה לפי מין, אין הבדלים רלוונטיים בין מוח של בן למוח של בת, ואין הוכחות לשיפור בהישגים כתוצאה מהפרדה לפי מין, יש הוכחות שהפרדה כזאת מגבירה דעות וחשיבה סטראוטיפיים וסקסיזם נגד נשים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר