מודיעין, בדיקות קורונה (צילומים: דשה אברמנקו, תיעוד מבצעי מד"א)
מודיעין, בדיקות קורונה (צילומים: דשה אברמנקו, תיעוד מבצעי מד"א)

משבר הקורונה במודיעין: סקר – 21 אחוזים מהתושבים הצביעו על החמרה במצבם הנפשי

מסקר שערכה עיריית מודיעין עולה כי 85 אחוזים מהתושבים מביעים אמון ביכולתה של העירייה להתמודד עם המשבר

פורסם בתאריך: 5.10.20 07:50

התמודדות עם המשבר הנפשי שצומח בצל הקורונה: תוצאות סקר שערכה יחידת האסטרטגיה בעיריית מודיעין, באמצעות מערכת טכנולוגית חדשה, שהוקמה לצורך שליטה ובקרה על משבר הקורונה, במטרה לשפוך אור על הפן הבריאותי, הנפשי והכלכלי של תושבי העיר, מציגות נתונים לפיהם המשבר מורגש היטב בקרב חלק לא מבוטל מהתושבים.

תוצאות הסקר, אותו מילאו יותר מ-5,500 תושבי העיר, חושפות כי 21 אחוזים מהתושבים הצביעו על החמרה במצבם הנפשי, מה שלפי העירייה מהווה נתון נמוך יותר מהשיעור הארצי על פי הלמ"ס. בקרב קבוצת הגילאים 60 ומעלה, שנחשבת לקבוצת סיכון מוגברת אשר רבים מהחברים בה נמצאים בבידוד חברתי, נמצא כי שיעור ההחמרה במצב הנפשי עומד על 13 אחוזים מהתושבים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר מודיעין4"

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


חלק מההחמרה במצב הנפשי, כך לפי תוצאות הסקר, מקושרת במקרים רבים לעלייה תואמת בתחושת הבדידות, הדיכאון ורמת הלחץ, במיוחד בקרב אנשים שמצבם התעסוקתי השתנה עקב פיטורים, יציאה לחל"ת או סגירה של עסק עצמאי. עם זאת, נמצא כי 85 אחוזים מתושבי העיר מביעים אמון בהתמודדותה של העירייה עם משבר הקורונה ו-70 אחוזים מהתושבים הביעו שביעות רצון מאופן קבלת המידע העירוני בתקופה זו.

מבחינה כלכלית, מראים הנתונים כי רוב התושבים לא חוששים מקושי בכיסוי ההוצאות הכלכליות, כאשר 68 אחוזים מהתושבים לא חשים כי השתנתה איתנותם הכלכלית ו-60 אחוזים מהם אף לא צופים כי היא תשתנה בעתיד בעקבות המשבר. יחד עם זאת, כ-20 אחוזים מהתושבים בקרב גילאי 40-18 דיווחו על החמרה במצב הכלכלי, הכוללת צפי שהמשבר ימשיך להחמיר. כמו כן, 14 אחוזים מהתושבים העידו כי קיבלו עזרה בתקופה האחרונה בהבאת מזון, תרופות ועוד.

בחזית ההתמודדות עם המחלה עצמה, הרוב המובהק של התושבים חושש מהידבקות בנגיף, במיוחד בקבוצת גילאי 60 ומעלה או אנשים החולים במחלות רקע – קבוצה בה נרשם נתון יוצא דופן של למעלה מ-70% החוששים מהדבקות. כחלק מההתמודדות עם הקורונה וסכנת ההידבקות, 76 אחוזים מהתושבים העידו כי הם שומרים על ההנחיות, 91 אחוזים ציינו כי הם מקפידים לעטות מסכה ו-79 אחוזים ציינו כי הם שומרים על רמת היגיינה גבוהה. במקביל, בקרב הגילאים הצעירים 21013 כ-44 אחוזים מהנשאלים ציינו כי הם אינם מקפידים על יישום ההנחיות, בעיקר במפגשים חברתיים, שידועים כמקור הדבקה משמעותי.

מבחינת אכיפה והתמודדות התושבים עצמם עם המשבר, 22 אחוזים טוענים כי ההנחיות אינן נשמרות במקום המגורים, ו-42 אחוזים דורשים הגברה באכיפת ההנחיות ובקנסות המוטלים על המפרים אותן. עם זאת, 66 אחוזים מהתושבים רוצים במקביל גם אישור של פעילות ספורט במרחב הציבורי ו-53 אחוזים מהם מעוניינים לבלות בפארקים ואתרים בעיר או באירועים מוגבלים של עד 200 איש המתקיימים תחת כיפת השמיים.


פארק ענבה - תמונה כללית של מודיעין (צילום: יאיר חרמון)

מודיעין – הנתונים מראים משבר, אך גם אמון בעירייה (צילום: יאיר חרמון)


מטרת הסקר, כך לפי העירייה, היא "בדיקת מצב התושבים כצעד מקדים לבניית תכניות עבודה איכותיות שעונות על צרכיהם ככל הניתן". ד"ר אופיר לנג, מנהל היחידה לתכנון אסטרטגי, הדגיש כי כל הנתונים בסקר הם אנונימיים ולא נעשה כל שימוש בתשובות המשיבים מלבד מחקר, שנועד לספק נתונים חיוניים למקבלי ההחלטות בהמשך התמודדות עם נגיף הקורונה, הפקת לקחים ובניית תכניות עירוניות לניהול מקצועי של המשבר.

ראש העיר חיים ביבס מוסר: "שיתוף הציבור וקבלת המשוב של 5,500 תושבים על התנהלות העירייה זהו כלי חיוני ביותר כדי ללמוד בצורה מדויקת, ככל האפשר, את השפעות התפרצות מגפת הקורונה על תושבי העיר. ממצאי הסקר כי רוב התושבים מגלים חוסן נפשי, בריאותי וכלכלי בתקופה המורכבת זו וכן מקפידים למלא אחר ההנחיות. ממצאי המחקר, לצד מערכת שליטה ובקרה על התחלואה בעיר אותה פיתחנו לאחרונה בעירייה, לצד כלים נוספים בהם אנו עושים שימוש, מאפשרים לנו לנהל חשיבה מעמיקה ותכנון יעיל בהערכות העירונית ובראייה קדימה בהתמודדות עם המשבר בהיבטים שונים. אנו נמשיך להגביר את ההסברה לציבור ובד בבד נגביר את האכיפה בכל האזורים המסחריים, בפארקים ובשטחי הציבור".

חבר המועצה, ברוך בוחניק, מחזיק תיק חדשנות ואסטרטגיה בעירייה מוסר: "סקר החוסן העירוני הוא נדבך נוסף בשיתוף הציבור והוא קודם ע"י היחידה האסטרטגית ומחלקת הבריאות העירונית. אני גאה בכך שהרוב המובהק מביע את אמונו בעירייה בניהול המשבר ואין ספק כי זה פועל יוצא של עבודה מאומצת בקטיעת שרשראות ההדבקה במוסדות החינוך ובמקומות הציבוריים, בחשיפת הנתונים מדי יום וכמובן, בבקרה ובשליטה הטכנולוגית שיש בידינו על נתוני הקורונה שמגבירים את תחושת האמון. אנו נלמד את נתוני הסקר לעומק, בכדי לתת מענה לתושבים בתקופה זו של חוסר וודאות ויציבות, בכדי שידעו שיש להם גב תומך וחזק שעומד לרשותם".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר