מרכז מסחרי לב רעות, מרכז מסחרי מלר"ז - בימי משבר הקורונה (צילומים: מוטי לוי, נהר גפן)
מרכז מסחרי לב רעות, מרכז מסחרי מלר"ז (צילומים: מוטי לוי, נהר גפן)

המשבר הגדול של המרכזים המסחריים השוממים במודיעין – "יש עסקים שלא ישרדו"

הגבלות הקורונה וסכנת התפשטות הנגיף מובילות רבים לוותר על ביקור בחנויות השכונתיות - כך נראו השבוע המרכזים המסחריים לב רעות ומלר"ז

פורסם בתאריך: 10.4.20 07:55

"המרכז המסחרי ריק, אין לקוחות בכלל", מתאר השבוע בשיחה עם "כל העיר מודיעין" מוטי לוי, מבעלי חנות הצעצועים Happy Balloons" ופיצוציית 'לב מתוק' במרכז המסחרי לב רעות שבימים שבשגרה הומה באנשים. "לאנשים אין מצב רוח למתנות כי כולם תקועים בבתים השנה, ובקושי מרגישים אווירת חג. התנועה דלילה מאוד. יש לי שתי חנויות ואני עובד לבד, את העובדים שלי הוצאתי לחל"ת. אווירה כללית לא נעימה בכלל".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר מודיעין3"

 "כל העיר מודיעין" בפייסבוק

 "כל העיר מודיעין" – גם באינסטגרם

  פנו למייל האדום של "כל העיר מודיעין" [email protected]


"בחנות הצעצועים אנחנו עובדים על מתכונת משלוחים בלבד", מציין לוי, " כאשר הביקוש הוא בעיקר לגבי בלונים ומסיכות הגנה, ומדי פעם מתנות לחג, אך זה לא מה שהיה. אני כל יום הולך לעבודה כדי לעשות משלוחים, וזה כדי לשרוד. ההוצאות השוטפות ממשיכות לרדת. לפחות לגבי השכירויות – כרגע לא מורידים ויחליטו לאחר פסח מה יהיה בהמשך. הבעיה העיקרית של בעלי העסקים שיש צ'קים באוויר, וברגע שנעצר הגלגל למי שאין גב כלכלי הוא פשוט מתרסק".

לוי מתייחס בדבריו לחבילת הסיוע הכלכלי לעצמאיים שאותה הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. "הם לא נותנים כלום – מדובר בהלוואות", זועק לוי. "מי ייקח הלוואה שיש אובדן הכנסות? אני כבר הגשתי בקשה למדינה, אך הכסף עוד לא נכנס. בנוסף, מה זה מענק של 6,000 שקלים כשיש כל כך הרבה הוצאות. אני פועל כבר 20 שנה וביום בהיר אחד הכל נסגר, דווקא בתקופה הכי חזקה בשנה. מי שישרוד – ישרוד, והרבה מבעלי העסקים ילכו הביתה. צריך להבין שמדובר בשרשרת של נפגעים. אני מקווה שהכל יתרומם מהר, אך זה לפחות כמה שנים להתאושש, ולבסוף כל אחד יהיה עם גיבנת, גם העצמאי וגם השכיר".

גם בתחום המזון במרכז המסחרי לב רעות המצב זהה. לדברי סתיו כהן, בעלי סניף ההמבורגרים 'קפטן', "סניף קפטן עבד רק על משלוחים. לא היתה לנו ברירה אחרת. המצב במרכז מת. לפחות היתה קצת עלייה במשלוחים, אך זה עדיין לא כיסה את כל כמות הלקוחות שהיתה מגיעים לכאן פיזית. היום אנחנו עובדים כדי להשאיר את הראש מעל המים".


המרכז המסחרי לב רעות בזמן משבר הקורונה (צילום: מוטי לוי)

המרכז המסחרי לב רעות (צילום: מוטי לוי)


גם במרכז המסחרי מלר"ז במודיעין סופגים פגיעה פיננסית קשה. נהר גפן, מבעלי גלידרייה ג'לארטה בוטיק, במרל"ז, מספר בשיחה עם "כל העיר מודיעין" כי "יש ירידה מאוד חדה במרכז מבחינת תנועת הלקוחות. יש בערך 20 חנויות בכל המרל"ז, ואני יודע שארבעה עסקים סגרו לצמיתות. השאר עובדים במתכונת חלקית, עושים משלוחים ומנסים להחזיק. זה בהחלט לא קל, אבל זה המצב".

"אצלנו העבודה מתבססת לאחרונה על משלוחים וזה גם מורגש בהכנסות", מתאר גפן, "זה לא כמו שאנשים היו מגיעים פיזית. בנוסף, בעקבות המצב הוצאתי לחל"ת את העובדים שלי ורק אני והשותף שלי נשארנו לתפעל את העסק. אנחנו עסק יחסית חדש. ולא ראינו את זה מגיע, זה לא נעים, אבל צריך להיות אופטימיים. לפחות עבדנו במתכונת חלקית של משלוחים וזה גם עזר לנו".

לגבי תוכנית הסיוע הכלכלי אומר גפן כי "שהיא לא באמת תעזור לעסקים. אנחנו זקוקים לגוף חזק כמו ההסתדרות שייצג את העצמאים שמהווה כוח רב בכלכלה ומחזיק את המשק. לדעתי, הסיוע הכספי לא יזיז באמת לעסקים שנפגעו מהמשבר, אני לא הגשתי בקשה אפילו מרוב הבירוקרטיות והעדפתי להימנע מזה". הציפייה שלי היא לחזור אחרי החג לשגרה, בכל הכוח", מסכם גפן. "לעשות ולהגיש לתושבי מודיעין והסביבה את מה שהם אוהבים. ואני מקווה שהמשבר ייגמר כמה שיותר מהר, ושהעסקים ישרדו אותו כמו שצריך".


מרכז מסחרי מרל"ז בימי משבר הקורונה (צילום: נהר גפן)

המרכז המסחרי מרל"ז (צילום: נהר גפן)


בחנות היצירה והצעצועים 'אבן נייר ומספרים' שפועלת במרכז כ-23 שנה המצב זהה. שושי ינאי בעלת החנות מספרת כי גם היא עברה לשירות משלוחים, "החנות שלי מתעסקת במוצרים חינוכיים לילדים ולנוער. זה קשה לעבוד במצב הזה ולתת מענה רק בטלפון. בנוסף, כל העובדים שלי בחרו לא להגיע כי הם פוחדים מהמצב, ויש עובדים בקבוצת סיכון, ולכן אני מתפעלת הכל לבדי".

"ההשלכות הכלכליות מורגשות", מדגישה ינאי. "מדובר בהרבה הוצאות. גם אם ידחו תשלומים אין לבעלי העסקים הכנסה כרגע אז מאיפה הם יביאו כסף בעוד שלושה חודשים? בשורה התחתונה, לדעתי תוכנית הסיוע של המדינה לבעלי העסקים היא לעג לרש. זה לא יעזור לעסקים ופשוט צוחקים עלינו בפנים. המדינה בוחרת מי זכאי למענק ומי לא – יש עסקים שלא זכאים להטבה והעסק שלי הוא אחד מהם. אני משלמת פי חמש משכיר ביטוח לאומי בחודש, כבר 23 שנה, ובסוף אני לא זכאית לכלום. אני אמשיך לעבוד ואתמודד. אך, יש עסקים שלא ישרדו את המשבר".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החשובות במודיעין? 

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר מודיעין" באייפון


תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר