שושנת יריחו (צילום: מתוך ויקיפדיה,CDC Dr. D.S. Martin)
שושנת יריחו (צילום: מתוך ויקיפדיה,CDC Dr. D.S. Martin)

חשש מהתפשטות הלישמניה באזור מודיעין

לאחר שביישוב ניל"י, הסמוך למודיעין, נדבקו תשעה אנשים בטפיל, המכונה "שושנת יריחו", במודיעין חוששים מהמחלה, שמועברת באופן ראשוני על עקיצת זבוב ועלולה לגרום לכיבים באיברים הפנימיים של הגוף

פורסם בתאריך: 18.7.18 19:55

במודיעין חוששים כי מחלת הלישמניה, המכונה גם "שושנת יריחו", שהתפשטה בתקופה האחרונה ביישוב ניל"י, תגיע גם לתושבי מודיעין. בניל"י נדבקו כתשעה אנשים בלישמניה, אולם ביישוב התלוננו כי 37 אנשים נדבקו בנגיף, וכך גם ביישובים הסמוכים – חשמונאים, כפר רות, מודיעין עילית ולפיד. בשבוע שעבר דיווח משרד הבריאות על 50 חולים חדשים, מבוגרים וילדים, באזור ירושלים והשומרון – כולם מטופלים בבתי החולים הדסה בירושלים ובשיבא תל השומר. הטפיל נמצא בקרב שפני סלע והוא מועבר באופן ראשוני על עקיצת זבוב – החיידק עלול לגרום לכיבים באיברים הפנימיים של הגוף.

ראש העיר חיים ביבס פנה בנושא אל סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן בבקשה לקיים דיון חירום ביחד עם 60 ערים המתמודדים גם כן עם טפיל הלישמניה. ביבס מבקש לבדוק איך אפשר לעצור את הטפיל. "עתה, לאחר 4 שנים של נסיונות, אנו מבקשים לשוב ולבחון את האמצעים הנדרשים לבלימת התפשטות הלישמניה", כותב ביבס. "אנו מבקשים לבחון יחד צעדים דרסטיים לבלימת ההתפשטות, לנקיטת אמצעי טיפול, זמינים ונגישים לאוכלוסייה הנפגעת ולקיום מערך הסברה לאומי באמצעי התקשורת לדרכי מניעה וטיפול בטרם נאלץ לפנות לתיקוני חקיקה שיבטלו את ההגנה על בעלי החיים, מחוללי המחלה הישירים או המשניים".



"זו מחלת עור הנובעת מעקיצה של זבוב החול", מסביר פרופ' דוד אנק רופא בכיר במחלקת העור בבית החולים הדסה עין כרם. "זבוב החול לפעמים מזוהם מטפילים, ואם הוא עוקץ בני אדם הוא מעביר אליו את הטפיל שמגיע משפני הסלע שבאים במגע עם הזבובים שמאוד אוהבים את הדם של בני האדם".

פרופ' אנק מוסיף ומסביר כי "יש שני זנים של נגיף – לראשון קוראים Leishmania major העדין יותר ולשני טרופיקה – אגרסיבי יותר. בהתחלה זה מגרד או כואב וזה ממשיך לגדול, אבל נראה כמו עקיצה רגילה ואין סימנים מיוחדים. רק לאחר בערך חודש זה גדל ונהיה כמו גולה ואחרי חודשיים נפתח כיב. זה בעיקר לא יפה אסתטית ויש כל מיני משחות וכדורים כדי להתמודד עם זה. מהזן הראשון מחלימים אחרי בערך חצי שנה, השני אחרי שנתיים.

מי בסכנת הדבקה?

"כולם. כל הגילאים בסכנה. זה יקרה בעיקר למי שמסתובב באיזורים שבהם חיים שפני הסלע והזבובים וזה נמצא בעיקר בשולי היישובים או באיזורי בנייה, איפה שיש הרבה סלעים ואבנים. ילדים רבים משחקים בערבים באיזורים האלה והם נעקצים".

זו מחלה מדבקת?

"לא, אין הדבקה בין בני אדם. לא צריך להיכנס לפאניקה כשרואים שפן סלע, לא כולם נגועים בטפילים. בכל אופן משרד הבריאות הכין תוכנית בעבר להרחקת שפני הסלע מאיזורי המגורים וצריך לחדש אותה".

איך אפשר למנוע הידבקות?

"אין פתרון מושלם לעניין. התושבים יכולים למרוח משחות נגד יתושים או ספריי כדי להתגונן, וגם מזגנים בתקופת הקיץ יכולים להרחיקם".

מעיריית מודיעין מכבים רעות נמסר: "נכון לשעה זו, אין עדויות להימצאות זבובי החול בעיר מודיעין מכבים רעות. העירייה נמצאת בקשר עם המשרד להגנת הסביבה בנושא זה על מנת להיערך בעת הצורך. חשוב לדעת: שפן הסלע היא חיה מוגנת. במידה והבחנתם בה, אנא דווחו למוקד העירוני 106" .

תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. דנה

    לשמניה לא נגרמת מחיידק ולא מנגיף כפי שכתוב בכתבה. הלשמנעה נגרמת מטפיל שמועבר על ידי זהוב החול.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר