אילוסטרציה אישה בהריון (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

ביג מאמא: איך מפחיתים את עוצמת הכאב בלידה?

פורסם בתאריך: 22.2.18 12:41

"כאב ופחד מתייצבים לשירותך", אמרו שני עוזריו של אל השאול בסרט הילדים הרקולס. ואכן אם עברת לידה, או שאת עתידה לחוות אותה, שני מונחים מטילי יראה אלו ילוו אותך משך ההיריון בואכה ללידה עצמה. כיוון ששני דברים אלו משפיעים באופן מהותי על חוויית הלידה יש לברר את מהותם ואת התועלת שהגוף מפיק מהם בעת הלידה.

כאב הוא תחושה פיזית של סבל ואי-נוחות, המצביעה על פגיעה ברקמות הגוף וממוקמת באזור מסוים בו, במקרה של לידה כל איזור האגן, הרחם וגב תחתון. יתרונו של הכאב הוא בכך שהוא מתריע בפני האדם על סכנה מידית, ועל כן הוא דוחק בפרט להימנע מן הסכנה ולקרוא לעזרה, או לעניינינו לפנות למיון נשים או חדר לידה. לתחושת הכאב הגופני יש גם מאפיינים רגשיים זו הסיבה שאנו משתמשים במונח "סף הכאב" השונה בין אישה אחת לשנייה ומושפע ממאפיינים תרבותיים, צורת חינוך, צרכים רגשיים ומעולם המושגים הפנימי שלנו.

הכאב המתמשך גורם להפרשת אנדורפינים המסייעים לשיכוך כאב ולהעלאת מצב הרוח, תדיר נראה יולדת שהתנהגותה מזכירה "היי" מסם.

לחץ ראש העובר על צוואר הרחם מביא להפרשת הורמון האוקסיטוצין, שמכווץ את הרחם בזמן לידה ומאוחר יותר מקל על ייצור החלב ועל הפרשת החלב בזמן הנקה. מכונה גם "הורמון האהבה".

את הכאב ניתן לצמצם ככל הניתן באמצעות מגע, רפלקסולוגיה, עיסוי ובמקרה הצורך על ידי משככי כאב רפואיים.

פחד הוא תחושה רגשית לא נעימה, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או מנטלית). ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר – תחושת הפחד חזקה יותר. לפחד תפקיד מרכזי בשרידותו של האדם אולם הוא יכול להגביל את תפקודו. במישור הפיזי הפחד גורם להעלאת הורמון האדרנלין ומביא לתופעות אופייניות כמו עירנות מוגברת, הרחבת האישונים, הגברת קצב פעימות הלב, צמרמורת, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים כל זאת כדי להכין את מערכות הגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום או הסכנה.

 

 

הביטוי השגור להפרשת אדרנלין בצורה מוגברת הוא  fight or flight (להילחם או לברוח) לכן ניתן לשמוע בחדר הלידה תגובות כמו "בוא, נלך הביתה, אני לא רוצה להיות פה" או להתבונן ביולדת שפשוט נתפסת שיתוק. פחד מצמצמים על ידי ידיעה – היכרות מוקדמת עד כמה שאפשר עם מנגנון הלידה והתהליכים המעורבים בה.

שילוב תקין של שלושת ההורמונים מאפשר מהלך לידה תקין ורציף. מינון גבוה של אדרנלין, בדגש על תחילת תהליך הלידה עלול לעצור את מהלכה הרציף ("הצירים נעלמו"). פחד, וחמורה ממנו – פניקה, עלולים להיות גורמים מעכבים בלידה ולכן מעבר למתן הקלה פיזית, נדרשת בראש ובראשונה הבנה מנטלית.

צמצום או הפחתה של כל אחד מגורמים אלו יאפשר להשיג חווית לידה טובה ואיכותית יותר.

 

חגית לוינגר-סויסה,

דולה ומנחת סדנאות הכנה ללידה,

תושבת מודיעין. 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר